péntek, december 14, 2018
Text Size
Jog

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Évről évre sokakban merül fel a kérdés karácsony után, hogy mit lehet tenni, ha a megajándékozottnak nem tetszik az ajándék. Ha a termék nem hibás, tehát valóban csak a megajándékozott ízlését vagy méretét nem találta el a fogyasztó, akkor a jog nem védi őt, a kereskedő jóindulatára van bízva. Bővebben...

A számla és a nyugta helyes formában történő kiállítása még mindig az egyik legnagyobb kockázatot hordozó tényező a vállalkozások életében. A következőkben néhány alapvető információ segít a fenti témakört áttekinteni. Bővebben...

A fogyasztók mindennapi életében gyakran előforduló és visszatérő probléma, hogy a legnagyobb körültekintés ellenére is elvesztik a megvásárolt termék blokkját, számláját illetve sok esetben csak a banki fizetést igazoló tranzakciós igazolással rendelkeznek csupán. De mit tehetnek ezekben az esetekben? Van-e lehetőségük ilyenkor panasszal élni a kereskedővel szemben egy meghibásodott készülék kapcsán? Bővebben...

Nem követte a címben jelzett jótanácsot az a fogyasztó, aki 15.000 Ft-os szandált vásárolt, azonban annak már egyszeri hordását követően szétszakadt a belső talpánál lévő ragasztás. Még csak azt sem tudta bizonyítani a kapcsolódó békéltető testületi ügyben, hogy egyáltalán kivel kötött szerződést, igényét pedig el kellett utasítani. A kapott bizonylatot tehát érdemes mindig megőrizni és amikor a hibát bejelentik a vásárlók ahhoz ragaszkodni, hogy az eredeti blokkot adja vissza az eladó, ha azt korábban tőlük elkérte! Bővebben...

Azt mondták, hogy beázott, ezért nincs lehetősége a fogyasztónak arra, hogy a hibás készülékét garanciálisan megjavítsák vagy kicseréljék. A fogyasztó nem értette, hiszen mindvégig rendeltetésszerűen használta a telefont, a jegyzőkönyv azonban mégis ennek az ellenkezőjét állapította meg, ami a garancia megvonásával járt. Végül a vállalkozás nem tudta bizonyítani a „nem rendeltetésszerű használatot”, ezért járt az ingyen javítás vagy csere a fogyasztónak. Bővebben...

A fogyasztót nem várt meglepetés érte otthon, mikor szembesült az új hűtőszekrényének hiányos és törött belsejével. A problémáit azonban hiába jelezte azonnal a cég felé, ott nem foglalkoztak vele. Később végül bebizonyosodott, hogy a vállalkozásnak kötelessége a hűtőszekrényt kicserélnie vagy annak vételárát visszafizetnie. Bővebben...

Hiába vonatkozott egy éves kötelező jótállás a fogyasztó karácsonykor vásárolt és utóbb meghibásodott táblagépére, ennek ellenére a javítását - kizárólag díj ellenében - végezte volna el a vállalkozás. Végül, mivel a kereskedő nem bizonyította be, hogy a termék az eladáskor még hibátlan volt - ingyen javítás járt a fogyasztónak.

Bővebben...

A karácsonyi forgatagban, mivel az üzletben sokan voltak, a fogyasztó nem próbálta ki az új televízió készülékét, csupán a csomagolás megbontása után azt ellenőrizte le, hogy a képernyő törésmentes. Aláírásával igazolta is, hogy a készüléket sérülésmentesen szállítja haza. Később, a televízió otthoni kicsomagolását követően a fogyasztó hibázott, mivel nem olvasta el a mellékelt használati útmutatót, így egy olyan fóliaréteget is eltávolított a készülék képernyőjéről, mely hiányában a televízió nem alkalmas 3D funkcióra. Bővebben...

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége bíróság előtt támadta meg az SPS Doctors Holding Kft., új nevén Standardps Europe Holding Kft. vállalkozás által használt blanketta szerződés egyes feltételeit. A másodfokú bíróság helyben hagyta az elsőfokú ítéletet, mely teljes egészében helyt adott a keresetnek, azaz immár jogerősen kimondta egyrészt, hogy tisztességtelen a már nem hatályos jogszabályra való hivatkozás. Bővebben...

Varrás mentén szétszakadt cipő, kétóránként kikapcsoló mobiltelefon esetén sokszor felmerül a kérdés, hogy tehetünk-e valamit, vagy el kell viselnünk ezeket a károkat. Ilyenkor esik szó a címben szereplő jótállás, szavatosság, garancia kulcsszavakról, de hogy ezek pontosan mit jelentenek, azt sokan nem tudják. Bővebben...

Azt mondták, hogy beáztatta, ezért kijavítatlanul kapta vissza a fogyasztó azt a nyolcvanezer forintos telefont, ami a kiszállítást követően már be sem kapcsolt. A garanciát pedig megvonták. Holott a készülékre egy éves kötelező jótállás vonatkozott, amit nem lehet csak úgy törölni és „nem rendeltetésszerű használatra” vagy „korrózióra” hivatkozni. A cég pedig nem bizonyította be, hogy a termék az eladáskor még hibátlan volt, ezért ingyen javítás vagy csere járt a fogyasztónak.

Bővebben...

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének tapasztalatai szerint még mindig nincsenek a fogyasztók kellőképp tisztában azzal, mit tehetnek, ha például nem kaptak meg egy küldeményt vagy milyen egyéb dolgokra szükséges odafigyelni akkor, ha postai szolgáltatást vesznek igénybe. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat. Bővebben...

2014. február 26-án kihirdetésre került a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet, amely az eddiginél szigorúbb, előzetes tájékoztatási kötelezettséget ró a hagyományos értékesítési tevékenységet folytató vállalkozásokra. Emellett az üzleten kívül és a távollevők között kötött szerződésekre vonatkozó előírásokat is módosítja. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége részletes tájékoztatót állított össze az új, változó előírásokról annak érdekében, hogy tájékoztassa a fogyasztókat jogaikról, a kereskedőket pedig kötelezettségeikről. Az összefoglaló ide kattintva tekinthető meg.

2014. március 15-én hatályba lépett a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (ÚPtk.): mint minden magánjogi kódex, az egymással szerződő felek közötti jogviszonyokat rögzíti. Mivel e körbe tartoznak a fogyasztó és a vállalkozás között megkötésre kerülő szerződések, így az ÚPtk. önkéntelenül is alapvető fogyasztóvédelmi előírásokat rögzít. Bizonyos rendelkezések pedig jelentősen megváltoztak az ÚPtk. előtti, Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvényhez (Ptk.) képest. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ezért közérthető tájékoztatóval segíti a fogyasztókat, ezáltal megismertetve velük a fogyasztóvédelmet érintő, lényegesebb módosításokat. Az összefoglaló ide kattintva tekinthető meg.

További cikkeink...

3. oldal / 7

<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 Következő > Utolsó >>