szerda, március 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Akciók, leárazások, vásárlói megtévesztések – a fogyasztói jogérvényesítés lehetőségei

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

„Akciós vagy használt terméket nem cserélünk akkor sem, ha hibás” – nem egyszer találkozni ilyen szóbeli kereskedői tájékoztatásokkal, vagy épp kiírásokkal az üzletek falain. Rögtön tisztázni kell: ezek megtévesztő tájékoztatások, és jogszabálysértést követ el az a kereskedő, aki ilyen információt ad a fogyasztóknak! Azonban nem mindegy ilyenkor sem, hova fordul a vásárló jogorvoslatért.


Ha a fogyasztó akciósan, leárazva vagy éppen használtan vett meg egy kereskedőtől egy terméket, és amennyiben az hibás volt, nem sokkal, például két hónapot követően derül ki, akkor a vállalkozás nem zárkózhat el adott esetben a cserétől sem! Ilyenkor is érvényes ugyanis az az előírás, miszerint, ha új termékről volt szó, akkor két évig, ha pedig használt termékről, akkor pedig egy évig lehet a kereskedőnél a fogyasztói jogokat érvényesíteni. Ezek alapján elsősorban ingyenes javítást vagy cserét kérhet a fogyasztó, ha pedig ezekre nem kerül sor, akkor másodsorban vételár-leszállítást vagy pedig például a teljes vételár visszatérítését lehet kérni. Attól tehát, hogy az akció keretében - vagy a termék használt volta miatt – olcsóbban kaptuk meg a kereskedőtől a hibás terméket, még nem zárhatóak ki automatikusan a fenti fogyasztói jogok.

 

Ezek tipikusan megtévesztő kereskedelmi gyakorlatok, és a törvény tiltja őket. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a vállalkozás megtévesztő – és ezzel pedig tisztességtelen – kereskedelmi gyakorlatot tanúsított, téves információkat adott a fogyasztóknak, úgy akár bírsággal is sújtható.

 

Azért, hogy ne kerüljön sor a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tanúsítására, több hatóság is felel. Ha tehát úgy érezzük, megtévesztettek bennünket a vásárlás során és emiatt bejelentést szeretnénk tenni, akkor több, különböző hatóság is a segítségünkre van, amely az esetet kivizsgálja.

 

Általában a fogyasztóvédelmi hatóság jár el itt is, azonban, ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által felügyelt pénzügyi szolgáltató részéről valósult meg, akkor már az ügy az MNB hatáskörébe tartozik.

 

Ez alól is van viszont egy kivétel: ha ugyanis az adott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat olyan széles körben valósult meg, hogy például fogyasztók millióihoz jutott és juthatott el (akár internetes vagy országos televíziós reklám segítségével, vagy más módon), akkor a Gazdasági Versenyhivatal jár el. Itt is fontos viszont az, hogy a hatósági eljárás eredményeképpen a fogyasztó számára az egyedi vitás ügy még nem oldódik meg. Tehát, ha például a fogyasztó akciósan vett egy laptopot, olcsóbban a megszokottnál, és épp emiatt utasította el a webáruház a tizennégy napos visszaküldés lehetőségét, és szeretné a pénzét visszakapni, akkor ugyanúgy a fővárosi, illetve a megyei kereskedelmi és iparkamara mellett működő békéltető testületekhez kell fordulni a vita ingyenes, gyors megoldása érdekében!

 

Ha viszont az egyedi vitás ügy egy az MNB által felügyelt pénzügyi szolgáltatással (fogyasztói hitelezés, biztosítás, befektetés, stb.) kapcsolatos és azt szeretné a fogyasztó megoldani, akkor pedig a Pénzügyi Békéltető Testülethez kell fordulnia!

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.