péntek, október 18, 2019
Text Size
Jog Cikkek Könnyen pórul járhatnak a fogyasztók az interneten, ha óvatlanok!

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Elég felmennünk a közösségi oldalakra vagy éppen más internetes oldalakra ahhoz, hogy a vállalkozások számtalan különböző ajánlattal, reklámmal bombázzanak bennünket, fogyasztókat. Ezek közül a kereskedők közül pedig többről még sosem hallottunk, és nem ismerjük, ezért pedig körültekintően kell eljárni, utána kell nézni, ki is a másik fél! Ha már előre tudjuk, mit kell ellenőrizni, akkor sok felesleges bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat!


Többek között attól, hogy akár bottal üssük az előre kifizetett, akár több százezer forintos összeg nyomát, különösen, ha a webáruház honlapja hirtelen elérhetetlenné válik, nem működik, és a panaszainkra sem reagálnak!

 

Épp ezért az első fontos szempont: ha fontos érdekünk fűződik ahhoz, hogy egy adott időpontra megérkezzen mindenképp a termék, akkor már időben intézzük el a rendelést, hiszen a tapasztalatok szerint a megrendelések „beragadhatnak”. Sokszor előfordul ugyanis, hogy egy kereskedő nem számol – különösen a karácsonyi ünnepek során vagy más hasonló nagy, szezonális leárazás, akció során – a megrendelések hirtelen megnövekvő számával. Ilyenkor a legrosszabb, ha már előre kifizettük a terméket, hiszen se pénz, se posztó – a pénzünk a kereskedőnél, a termék viszont nincs nálunk. Épp ezért a legbiztonságosabb, ha nem előre utaljuk át a vételárat, hanem ha utánvéttel fizetünk a futárnál. Ekkor már kezünkben van a termék is, nálunk van az, amiért a pénzt kiadjuk.

 

Emellett is, meg kell nézni – ha teljesen ismeretlen cégről van szó –, hogy az adott vállalkozásról milyen bejegyzések, kommentek, hozzászólások, vélemények vannak az interneten, akár a fogyasztóvédelmi vagy más jellegű blogokban. Érdemes rákeresni mind a honlap pontos címére és a vállalkozás konkrét nevére is. A már pórult járt fogyasztók ugyanis megosztják rossz, negatív tapasztalataikat, tanuljunk ezekből!

 

Ellenőrizzük le azt is, hogy van-e az adott kereskedőnek regisztrált adatlapja a közösségi oldalakon, hiszen ez egy újabb felületet biztosít a fogyasztói vélemények és értékelések megosztására. Itt is nézzük meg az egyes közzétett képek, bejegyzések alatt tett fogyasztói hozzászólásokat, ki mit írt le, de több helyen akár magát az oldalt is értékelhetik az adott felhasználók, ha a kereskedő aktiválta ezt a funkciót. Az elhelyezett vélemények szintén támpontot nyújthatnak arra nézve, érdemes-e az adott vállalkozástól vásárolni vagy inkább más webáruházat kell keresni.

 

Ezen kívül is még több mindent fontos megnéznünk!

 

Ugyanis a webáruházakra vonatkozó szabályok szerint, az Európai Unióban az interneten értékesítő cégek kötelesek a honlapjukon közzétenni többek között a vállalkozás pontos nevét, székhelyének postai címét, és ha van, további elérhetőségeiket, mint például az e-mail címüket.

 

Egyáltalán ne kössünk azzal a vállalkozással szerződést, amely még csak egy pontos cégnevet, székhelyet sem tüntet fel magáról! Árulkodó jel lehet az is, ha a fogyasztókkal való kommunikáció érdekében a webáruház csak és kizárólag egy „üzenetküldő menüpontot” tart fenn, és semmi egyéb információ nincsen, például e-mail cím! Legyünk tisztában azzal is, hiába magyar nyelvű a honlap, hiába végződik a domain címe „.hu”-ra, ez még egyáltalán nem garantálja, hogy Magyarországon működő cégről van szó. Számos példa van rá, hogy a fogyasztó magyarnak hitte az adott vállalkozást és közben kiderült ennek ellenkezője és például, hogy az USA-ból üzemeltetik, amely megnehezíti vita esetén a fogyasztói jogérvényesítést.

 

Emellett az e-kereskedőknek még egy sor, további információt is meg kell adniuk magukról az előzetes tájékoztatás körében! Ilyen alapvető tájékoztatás például a fogyasztókat megillető tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog, valamint annak a feltételeiről, az egyes kivételekről szóló részletes információk! Ne kössünk szerződést azzal a vállalkozással sem, amely még ezeket az alapadatokat sem adja meg.

 

Végül még egy fontos teendőnk van! Érdemes ugyanis leellenőrizni az interneten megtalálható, nyilvános feketelistákat és pozitív listákat, amelyeket például a békéltető testületek tesznek közzé. Ebből könnyen látni fogjuk, hogy melyik vállalkozás volt hajlandó az esetleges fogyasztóvédelmi vita békés rendezésére az ingyenes, gyors békéltető testületi eljárásban, de az is kiderül, miszerint melyik kereskedő nem működött együtt az adott testülettel. Ezek már önmagában jelzésértékű adatok.

 

Ahogy az is, hogy szerepel-e a webáruház azon a listán, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium üzemeltet! Ezt úgy hívják: „Súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa”, és a http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ internetes oldalon érhető el. Itt még keresni is lehet azok között a vállalkozások között, amelyek jogsértő magatartását a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy a bíróság jogerősen megállapította. Érdemes tehát innen is tájékozódni, honnan nem ajánlott rendelni!

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.