szerda, február 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Hibás terméket kapott – mire jogosult a fogyasztó?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

A hibás termék árának levásárlása, vagy azonnali pénzvisszafizetés már a legelső meghibásodásnál: ezek olyan tévhitek, amelyek máig előfordulnak a fogyasztók körében. Nem árt ezért tisztázni, hogy melyek pontosan a fogyasztói alapjogok, mire terjednek ki és meddig érvényesíthetőek! Ahogy az sem mindegy, hogy a hiba pontosan mikor jön elő a vásárlástól számítva.




Ha hibás a kereskedőtől megvett termék, amit a vásárláskor kapott a fogyasztó, akkor különböző jogokat érvényesíthet a vállalkozással szemben.


Ezek a következőek:

 

-elsősorban a hibás termék kijavítását vagy kicserélését lehet kérni, de ha ezeket nem vállalják vagy teljesítésük lehetetlen, esetleg nem tudják elvégezni megfelelő határidőn belül, illetve, ha a kijavításhoz, kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt a fogyasztónak,

 

-akkor másodsorban kérhető a vételár leszállítása vagy teljes visszatérítése, vagy pedig a fogyasztó kijavíthatja, vagy kijavíttathatja a hibás terméket a kereskedő költségére.

Ebből jól látszik tehát, hogy ha megvettük a terméket, és az hibás, akkor nem kérhetjük rögtön vissza a teljes pénzt, hanem a fogyasztó köteles elfogadni azt, ha a vállalkozás felajánlja az ingyenes javítást vagy cserét. Elsősorban ugyanis az előbb említett két lehetőség közül lehet választani. Itt is azonban figyelembe kell venni a szabályok szerint azt, hogy az ingyenes javítás vagy a csere közül melyik az olcsóbb, kevesebb költséggel járó kérés a vállalkozás számára. Nyilvánvaló, hogy az ingyenes javítás és a csere közül a kereskedőnek a javítás a kedvezőbb, hiszen olcsóbb számára kijavítani a terméket, mintsem, ha egy ugyanolyan, de vadiúj terméket ad a vásárlónak, amelyet egyébként eladhatna másnak is.

 

Épp ezért van az, hogy a kereskedők a gyakorlatban elsősorban az ingyenes javítást ajánlják fel. Ha azonban a kijavítással nem járnak sikerrel, és továbbra is hibás a termék, akkor a fogyasztók már kérhetik a javítás helyett a cserét is, vagy akár a teljes vételárat is vissza!

 

Még egyet szintén fontos tisztázni: többször előfordul, hogy a kereskedő csak és kizárólag a levásárlás lehetőségét ajánlja fel a hibás termék esetében a fogyasztónak. Itt azt érdemes tudni, hogy ilyenkor ezt a vásárló nem köteles elfogadni, csak akkor, ha úgy tartja, hogy ez a megoldás megfelelő a számára is. Előfordulhat például, hogy hiába fogadja el a felajánlott lehetőséget és választaná a levásárlást, de nincs olyan termék épp készleten, ami – a hibás termék helyett – tetszene a fogyasztónak. Ezekben az esetekben ne feledjék a fogyasztók, hogy ugyanúgy élhetnek (a felajánlott levásárlás mellett) a fenti, törvényes fogyasztói jogokkal is, azaz választhatják elsősorban az ingyenes javítást vagy cserét, másodsorban, ha az előző kettőnek nem tesz eleget a kereskedő, akkor pedig például a vételár leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését.

 

Arra is fontos ügyelni, hogy mikor jött elő a hiba! Újonnan vásárolt termékek esetében ugyanis összesen két évig lehet a fenti fogyasztói jogokat érvényesíteni a vásárlástól számítva a kereskedőkkel szemben, használt termékek esetében pedig egy évig.

 

Emellett ügyelni kell arra, hogy a fogyasztók védettebb pozícióban vannak akkor, ha a hiba még a vásárlástól számított hat hónapon belül jött elő. Ekkor ugyanis a kereskedőnek be kell bizonyítania, hogy ő még a terméket hibátlanul adta el és a hiba oka csak a vásárlást követően keletkezett (kivéve, ha ez a megvett termék jellegével vagy a tapasztalt hiba természetével összeegyeztethetetlen). Amennyiben pedig a bizonyítási kötelezettségének a vállalkozás nem tesz eleget, akkor úgy kell tekinteni továbbra is, hogy a hiba már eleve megvolt a termékben a vásárlás pillanatában. Ez utóbbi esetben a fogyasztó igénye megalapozott lehet.

 

Más a helyzet viszont, ha a hiba csak később, azaz a vásárlás utáni hat hónap leteltét követően jött csak elő. Például a vásárlás után tíz hónappal vagy akár egy évvel később. Ekkor ugyanis még mindig lehet – az előbb említett összesen két éven belül – a fogyasztói jogokat érvényesíteni, ekkor viszont már a fogyasztónak kell azt bizonyítani (például egy szakvéleménnyel), hogy eleve a vásárláskor már hibás terméket kapott. Ha pedig ezt nem tudja bizonyítani, akkor igényét elutasíthatja a kereskedő.

 

Fontos tudni azt is, hogy ha, akár önként vállalt (azaz szerződéses) jótállás, akár pedig kötelező (azaz jogszabály folytán járó) jótállás vonatkozik az adott termékre, akkor a vállalt jótállási idő alatt előjött hiba esetén ugyanúgy lehet érvényesíteni a fogyasztói jogokat, még a jótállásra hivatkozással is. Ez utóbbiak ugyanazok, mint amelyeket már közöltünk (elsősorban ingyenes javítás vagy csere, ennek hiányában, másodsorban pedig például a vételár leszállítása vagy a teljes vételár visszatérítése).

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.