szerda, február 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Köteles a kereskedő a cserére, ha nem tetszik az ajándék?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Egy-egy nagyobb leárazás alkalmával felmerül a kérdés: köteles-e később a kereskedő cserélni a terméket, ha az nem tetszik a megajándékozottnak? Rendszerint nem, de a válasz közel sem ilyen egyszerű!


Fontos tudni, hogy ha a megvett termék nem tetszik a megajándékozottnak, és csupán ennyi vele a probléma, tehát nem hibás, akkor a kereskedő nem köteles kicserélni a terméket! De még csak a pénzt visszaadni sem. Ez tehát azokra az esetekre vonatkozik, amikor az árucikk nem minősül hibásnak (például: nincs gyári vagy rejtett hibája), azaz tökéletesen alkalmas azoknak a funkcióknak az ellátására, amelyekre a más, hasonló termékeket használják általában. Egy cipő például hibás lehet akkor, ha nem sokkal a vásárlást követően felválik a talpa, kilyukad, elreped. Ezek utalhatnak például arra, hogy rossz minőségű anyagból készült. Egy laptop például hibás lehet, ha be sem kapcsol, tönkremegy, nem működik, nem jó a kijelzője, mert nem jeleníti meg a programokat, egyéb tartalmakat vagy állandóan újraindul. Összegezve: ha nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra.


Azonban, például a fenti cipő esetében, ha annak „csak” az a baja, hogy nem jó a mérete és emiatt szorítja a fogyasztó lábát vagy épp a megajándékozott más márkára vágyott vagy épp más színű lábbelire, akkor ettől még nem minősül hibásnak. Ahogy attól sem, ha például – maradva a laptop példájánál – a notebook-ot használtan vettük meg, és annak külsején már a vásárláskor látszódnak a használat jelei, akár, ha kissé karcos képernyőfelülete. Ilyenkor ugyanis az előző hibák ismeretében vettük meg a szóban forgó árucikket, márpedig olyan hiba miatt később nem lehet fogyasztói jogokat érvényesíteni, amelyek már a vásárláskor ismertek voltak.


A fenti példákban tehát jogi értelemben a kereskedő nem köteles a cserére, és nem tartozik felelősséggel amiatt, ha a megajándékozottnak nem tetszik a termék, és utóbbival más probléma egyáltalán nincsen (azaz használható azokra a célokra, amire megvették). Azonban meg kell jegyezni azt, hogy manapság számos kereskedő tanúsít fogyasztóbarát magatartást és azt ígérik a vásárlóknak, miszerint a vásárlástól számított, adott határidőn belül még akkor is vissza lehet vinni a terméket cserére vagy például levásárlásra, ha a termék minősége kifogástalan és azzal csak annyi a probléma, hogy nem tetszik a megajándékozottnak.


Azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni: erre a kereskedő egyébként nem köteles és csak akkor és azokért a termékekért tartozik egyébként jogi felelősséggel, amelyek hibásak. A fenti vállalások és a nem tetsző termékek visszavétele tehát kizárólag a kereskedő saját, önkéntes döntésén múlnak.


Épp ezért, ha valakit meg szeretnének a fogyasztók ajándékozni, de nem ismerik pontosan a megajándékozott elképzeléseit, az mit szeretne, úgy érdemes arra rákérdezni külön a kereskedőnél, hogy vissza lehet-e vinni később a terméket minden zokszó nélkül. Egyúttal azt is érdemes külön érinteni, hogy amennyiben van ilyen önkéntes vállalás, akkor mik annak a pontos feltételei. Így például a vásárlástól számítva mennyi időn belül lehet visszavinni, és a vállalás mire terjed ki pontosan: például a pénz visszafizetésére vagy épp csak a konkrét összeg levásárlására egy másik, készleten lévő termékre. További feltételek is lehetnek egyébként, így például ekkor minden további nélkül előírhatják a fogyasztóknak, hogy legyen meg az eredeti doboz vagy a termék legyen továbbértékesíthető állapotban (hiszen azt később másnak el akarják adni), esetleg az árucikk ne legyen használt, kopott, viseltes állapotú vagy sérült (a lábbelik esetében gyakran kikötik, hogy azt az utcán ne hordják, hanem kizárólag a lakásban próbálják fel és járjanak benne a fogyasztók, és így ellenőrizzék a méretet). Ilyenkor, ha a kizáró feltételek fennállnak, a kereskedő automatikusan elutasíthatja a nem tetsző termék cseréjét vagy levásárlását!


Nem egyszer egyébként az áruházak ráírják ezeket az önkéntes, saját vállalásokat a vásárlásról kapott nyugta hátsó oldalára vagy más részére, olvasható módon vagy más, tájékoztató feliratok útján adják meg a felvilágosítást az üzletben való vásárlás során. Ha ilyen, és ehhez hasonló információkat sehol sem látunk – holott az eladó úgy tájékoztatott bennünket, hogy vissza lehet vinni a nem tetsző árucikket is –, akkor viszont érdemes rávezettetni már eleve a vásárláskor, írásban az eladó szóbeli ígéretét például a nyugtára.

Végül, amit érdemes megjegyezni: ahány kereskedő, annyi különféle saját vállalás, így van, aki például a hét napos, van, aki a hét munkanapos visszavételt ígéri meg, de előfordul, hogy akár tizennégy vagy akár harmincnapos visszavásárlási- vagy cserelehetőséget biztosítanak. Ezekre tehát mindig érdemes ügyelni és azonnal visszavinni.


Azonban arra ügyeljenek a fogyasztók, hogy ha az ajándék tényleg hibás, akkor a kereskedőknek mindenképp jogi felelősséget kell vállalniuk a hibáért, és ekkor különböző fogyasztói jogok illetik meg a vásárlót (többek között az ingyenes kijavítás vagy a csere)!

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.