szerda, február 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Elutasíthatja-e a webáruház a tizennégy napos visszaküldést a számla hiánya miatt?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

A fogyasztó megrendelt egy 100.000 Ft-os televíziót a webáruháztól, de nem tetszett neki, ezért visszaküldte tizennégy napon belül. A kereskedő visszaigazolta, hogy megkapta a terméket, de egészen addig nem akarta visszautalni a pénzt, amíg a fogyasztó vissza nem küldi az eredeti számlát is. Megteheti-e ezt a kereskedő és kinek volt igaza?


Internetes vásárlásnál a fogyasztók meggondolhatják magukat tizennégy napon belül a termék átvételétől számítva, ezt hívjuk indokolás nélküli elállási jognak. Vannak azonban bizonyos kivételek, amikor erre mégsem kerülhet sor, ilyen például az az eset, ha a fogyasztó olyan CD-t vagy DVD-lemezt rendelt meg, amelyen zenei felvétel vagy filmfelvétel, esetleg számítógépes program van, és a csomagolást már felbontotta. De ugyanúgy a kivételek közé tartoznak azok az esetek, ha olyan lezárt csomagolású terméket rendelt meg a fogyasztó, amely – felbontást követően – egészségvédelmi vagy higiéniai okokból már nem küldhető vissza. Ilyen lehet például egy elektromos fogkefe vagy borotva.

 

Azonban a fenti esetben szó nem volt ilyen kivételről! A fogyasztók pedig a tizennégy napos indokolás nélküli elállási jogot internetes vásárlásnál a fogyasztóvédelmi előírások alapján gyakorolhatják, amelyektől pedig nem lehet a fogyasztó hátrányára eltérni!

 

Ez pedig azt jelenti, hogy ilyenkor nem lehet annál többet megkövetelni a fogyasztótól, mint amit a jogszabály előír. Azaz a fogyasztónak a termék átvételétől számítva tizennégy napon belül kell jeleznie írásban a webáruháznak, hogy él az indokolás nélküli elállási jogával. Ez esetben még az a fogyasztók kötelezettsége, hogy az indokolás nélküli elállás után haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő tizennégy napon belül vissza is kell küldeniük a terméket a kereskedőnek, méghozzá saját költségen (amennyiben ezt a webáruház nem vállalta át).

 

Ezeken kívül azonban nem lehet még más egyéb feltételekhez kötni a kifizetett összeg visszatérítését (ha nem áll fenn valamilyen kivétel, de a televízió nem tartozik ide). Márpedig a fogyasztó a szóban forgó ügyben megfelelő határidőben állt el indokolás nélkül és vissza is küldte a terméket saját költségén, a vállalkozás pedig visszaigazolta, hogy az árucikket megkapta. Ennek ellenére a kereskedő nem fogadta el az elállást, és a teljes kifizetett összeg megtérítését még az eredeti számla megküldéséhez kötötte. A fogyasztó azonban tartott attól, hogy ha ez utóbbit is visszaküldi, akkor nem lesz meg a vásárlásról szóló bizonylata, nem fogja tudni igazolni mivel a megtörtént ügyletet, ha később fogyasztóvédelmi probléma adódik. Épp ezért egy a számláról készített fénymásolatot küldött vissza, amely a webáruháznak nem volt megfelelő.

 

A fenti eset tanulsága tehát, hogy a webáruházak nem korlátozhatják a fogyasztók tizennégy napos indokolás nélküli elállási jogát és nem követelhetnek meg olyan további, saját maguk által támasztott feltételeket, amelyeket a fogyasztóvédelmi előírások nem ismernek. Nem lehet tehát az eredeti számla visszaküldéséhez kötni a teljes összeg visszautalását, ha a fogyasztó a fenti, saját kötelezettségei közül mindent teljesített. Ha pedig esetleg adózási szempontok miatt volt szüksége a kereskedőnek az eredeti számlára, akkor azt csak utólag kérhette volna, miután a kifizetett összeget megtérítette a fogyasztónak.

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.