szerda, február 20, 2019
Text Size
Jog Cikkek Miért érdemes eltenni a drágább termékekről kapott számlát?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

Sokan csak felesleges papírnak tartják a számlát, és nem egy fogyasztó minden blokkot kidob a vásárlást követően. Pedig, ha később fogyasztóvédelmi probléma van az adott termékkel, például nem működik, vagy be sem kapcsol, akkor csak a kapott számla-nyugta ellenében lehet reklamálni a kereskedőnél! Máskülönben az eladó ugyanis zokszó nélkül elutasíthatja a panaszt. Ha pedig tartós fogyasztási cikkről volt szó, akkor szintén el kell fogadni a nyugtát, amennyiben a jótállási jegyet át sem adták a fogyasztónak.


 

A vásárlásról kapott bizonylat (nyugta, számla) nem kevesebb, mint egy szerződést szimbolizál! Igazolja, hogy létrejött egy adásvétel a fogyasztó és a vállalkozás között, tartalmazza például, mennyit fizettünk ki a vásárláskor.

 

Még mindig nem tudja mindenki a fogyasztók közül, hogy ha megvettek valamit, de az elromlott, akkor a vásárlónak kell bizonyítania azt, miszerint valóban az érintett kereskedetőtől vásárolta a hibás terméket. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás letagadhatja az adásvételt és azt mondhatja, hogy nem is adott el ilyen terméket a fogyasztóvédelmi panaszt megtevő fogyasztónak.

 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden egyes vásárlásról külön-külön el kell tenni a kapott blokkot, hiszen adott esetben felesleges lehet egy kisebb, mindössze néhányszáz forintos értékű termékről is mindig eltenni a kapott nyugtát. Azonban, ha nagyobb összegű terméket vásároltunk, akár már több tízezer forintért vagy még nagyobb vételárért, gondoljunk bele, hogy a kiadott pénz miatt jelentős lenne a kár, ha nem tudjuk később esetleg a hiba miatti fogyasztói jogokat érvényesíteni. Az ördög nem alszik, egy drága, jó minőségűnek mondott termék, például egy több százezer forintos tévé vagy épp egy nagy értékű telefon is bármikor elromolhat.

 

Azt érdemes tudni, hogy általánosságban mindig kérheti a kereskedő a vásárlásról kapott számlát, vannak azonban ez alól is kivételek. Ezek azok, amelyekben a fenti példa szerinti, tízezer forint feletti tartós fogyasztási cikket vásárolt a fogyasztó, és az árucikk később a kötelező egyéves jótállási idő alatt meghibásodik. Ha ugyanis egy vállalkozástól egy új terméket vásároltunk, amelynek vételára bizonyos összeg (általában 10.000 Ft) felett van és tartós fogyasztási cikknek minősül, akkor arra a kereskedőknek jogszabály folytán egyéves kötelező jótállást kell biztosítani. A vásárláskor pedig ki kell tölteni és át kell adni a fogyasztónak erről egy jótállási jegyet is, amelyen feltüntetésre kerül az eladó kereskedő neve, címe, a fogyasztónak történt átadás időpontja.

 

A fent említett kivételes esetek tehát épp ezek, azaz ha a fogyasztó ilyen, tartós használatra rendelt, meghatározott vételár feletti terméket (mint például: 10.000 Ft feletti bútorok, számítógépek, telefonok, televíziók, hűtőgépek, kávéfőzők, vasalók, stb.) vásárolt. Ilyenkor ugyanis elsősorban a vásárlásról kapott jótállási jeggyel lehet érvényesíteni a kötelező egyéves jótállás alatt előjött hiba esetén a fogyasztói jogokat. Előfordulhat azonban, hogy a fogyasztó eleve nem kapott jótállási jegyet, azt elmulasztották neki átadni. Ez utóbbi esetben – a jótállási jegy hiányában – a vásárlásról kapott számlával, nyugtával is lehet gyakorolni a fogyasztói jogokat. Ezek lehetnek: elsősorban ingyenes javítás vagy csere, ha pedig ezeket nem vállalják vagy ezek teljesítése lehetetlen, akkor a fogyasztó – másodsorban – akár kérheti a vételár leszállítását, a teljes vételár visszatérítését vagy pedig kijavíthatja, kijavíttathatja a terméket a kereskedő költségére.

 

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.