vasárnap, december 16, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek A FEOSZ üdvözli a 125 millós bírságot a jogsértő légitársaságokra!

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége már az elsők között, 2018. július 23-án hívta fel a média figyelmét a Ryanair tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatára. Közleményünk nyomán haladéktalanul eljárás indult Budapest Főváros Kormányhivatala előtt. A Szövetség üdvözli a példás bírságot, amely mutatja, hogy a fogyasztók érdekei az elsők. Ugyanakkor továbbra is kiemelten kell ellenőrizni a fapados légitársaságokat!

A Szövetség a tömegesen előfordult poggyászkésések kapcsán hívta fel a figyelmet korábban, 2018 nyarán a Ryanair kapcsán arra, hogy nem járnak el tisztességesen a fogyasztókkal szemben. Az utasok által kifizetett szolgáltatásnak ugyanúgy része volt, legalábbis kellett volna, hogy legyen, miszerint el is szállítják a poggyászokat a célállomásra. Azonban sajnálatos módon ez számtalan esetben nem történt meg, holott a Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg ez esetben. Nem csak a poggyászok sérülése, elvesztése, hanem késése esetén is élhetnek a fogyasztók kártérítéssel és arra is felhívta a Szövetség a figyelmet, hogy kifogásolható volt a Ryanair gyakorlata.

Közleményünk nyomán Budapest Főváros Kormányhivatala haladéktalanul fellépett, és ennek eredményeként példaértékű bírsággal sújtotta a Ryanairt, összesen 100 millió forinttal. Előfordult például többször is, hogy túlsúlyra hivatkozva nem vitték el az utasok poggyászát.

 

De ezzel párhuzamosan felmerült a Wizz Air légiszolgáltatóval szembeni eljárás és ez esetben 25 milliós bírság szükségessége is, hiszen mint megállapítást nyert, nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit, nem biztosította az utasok által előzetesen kifizetett szolgáltatásokat, mindeközben semmibe vették a fogyasztóvédelem alapvető szabályait. A Miniszterelnökség közleménye szerint például a WizzAir több járatánál is előfordult nyáron, hogy nem tudtak elszállítani minden jeggyel rendelkező utast, és nem fértek föl az adott gépre.

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége üdvözli a fogyasztóvédelmi hatóság azonnali fellépését és hatásos eljárását, hiszen az elrettentő erejű bírságok a fogyasztók érdekét szolgálják. Nem szabad elfelejteni, hogy közismert, nagy forgalmú társaságokról van szó, amelyek a bevételből egyébként könnyen kitermelik – csekélyebb büntetés esetén – annak összegét. Ráadásul, a bírságot kiszabó határozatok még nem jogerősek, azzal szemben a fapados légitársaságok fellebbezhetnek.

 

A Szövetség arra is felhívja egyidejűleg a figyelmet, hogy indokoltak a további, szigorú hatósági ellenőrzések a légi személyszállítási szolgáltatók esetében, hiszen bármikor fennállhat a későbbi jogsértés veszélye!