szerda, december 12, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek A kiskorúak fogyasztóvédelme – milyen fontosabb előírások vannak?

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A tizennyolc éven aluli fogyasztók speciálisan védendő fogyasztóknak minősülnek, akik fiatal korukra való tekintettel kiemelten sérülékenyek. Épp ezért esetükben különleges fogyasztóvédelmi előírások érvényesülnek és számukra bizonyos termékeket egyáltalán nem vagy csak szigorú feltételekkel lehet értékesíteni vagy reklámozni.



A fenti tilalmakhoz tartozik például, hogy tizennyolc éven aluli fiatalok részére nem lehet alkoholtartalmú italt értékesíteni vagy őket ilyen termékkel kiszolgálni. Ez alól csak egy kivétel van, mégpedig az orvosi rendelvényre kiadható gyógyszer, amely alkoholt tartalmaz: ez ugyanis kiadható.


A fentiek mellett tizennyolc éven aluli személy számára dohányterméket szintén tilos értékesíteni vagy kiszolgálni. Sőt, a dohányáruk értékesítésénél további előírások érvényesülnek. Így például, ha egy dohányboltban az eladó észreveszi, hogy 18. év alatti személyről lehet szó, úgy fel kell szólítania őt arra, hogy igazolja életkorát valamilyen dokumentummal (ezt egyébként az alkoholtartalmú ital forgalmazása esetén is meg kell tenni). Fontos előírás, hogy ha felszólításra az érintett személy nem igazolta a korát vagy bebizonyosodik, hogy 18. év alatti személyről van szó, úgy számára semmilyen terméket nem lehet eladni és fel is kell őt szólítani arra, hogy hagyja el a dohányboltot. Nem árt tudni, hogy ha az érintett vásárló, aki a korát nem igazolta a felszólítás ellenére vagy akiről kiderül, hogy 18. év alatti, nem hagyja el a dohányboltot, úgy az eladó akár a rendőrség intézkedését is kérheti. Szintén szigorú előírás van érvényben arra az esetre, ha esetleg az eladó gyanút fog, hogy egy felnőtt csak azért vásárol, hogy a 18. éven aluli személynek továbbadja a dohányterméket. Ilyen esetben ugyanis szintén köteles megtagadni az árunak az értékesítését. Amennyiben ezeket a rendelkezéseket a kereskedő megsérti, úgy akár fogyasztóvédelmi bírság is kiszabható.


Nem árt azt sem tudni, hogy ugyanúgy a videójátékok (játékszoftverek) forgalmazására is szigorú előírások vonatkoznak. Ugyanis azoknál a videójátékoknál, amelyek alkalmasak a 18. évüket be nem töltött fogyasztók fizikai, szellemi, lelki vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, a gyártók kötelesek a „Tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott!” szöveget elhelyezni a játékszoftver csomagolásán, azt jól látható módon feltüntetve. Különösen ilyen, káros tartalomnak minősülnek például azok a videójátékok, amelyek meghatározó eleme az erőszak közvetlen ábrázolása. Fontos, hogy ha esetleg olyan játékról van szó, amelyet az internetről lehet letölteni, akkor ezt a figyelmeztetést már a játék letöltése előtt meg kell adni az adott internetes felületen.


A fenti kötelezettség alól a gyártók csak akkor mentesülnek, ha csatlakoztak az úgynevezett Egységes Európai Játékinformációs Rendszerhez és alkalmazzák a rendszer által megállapított, korhatár-besorolásra vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor a forgalmazó vállalkozásnak is tudatosan kell eljárnia, hiszen, ha olyan szoftverről van szó, amely esetében a már említett kötelező, figyelmeztető feliratot fel kellene tüntetni, de arra a gyártói mulasztás folytán nem került sor, akkor azt csak úgy lehet forgalmazni, ha a mulasztást a forgalmazó kereskedő pótolja.


Meg kell jegyezni a fentieken kívül, hogy még sokféle reklámtilalom is érvényben van, amelyek ugyancsak a fiatal- és gyermekkorúak védelmét szolgálják. Így például, tilos olyan reklámot közzétenni, amelyben gyermek-, illetve fiatalkorút szerencsejátékban való részvételre szólítanak fel, de ugyanúgy tilos szerencsejátékhoz kapcsolódó reklámot közzétenni olyan sajtótermékben, amely alapvetően gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól. Tilos továbbá az olyan reklám is, amely a gyermek- és a fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését károsítatja.


A fentiek mellett is még további, számos hasonló tilalom van érvényben.


A bemutatott, áruk forgalmazására vonatkozó előírások betartását a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi, míg a reklámtilalmak esetében a fogyasztóvédelmi hatóság mellett a Magyar Nemzeti Bank, valamint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is ellátja az ellenőrzés feladatát.


Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.