kedd, december 18, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek Vita a webáruházzal? Segít az online vitarendezés!

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A fogyasztó elektronikus szabadidős sporteszközt (Hoverboardot) vásárolt az internetről több mint hetvenezer forintért. Ahogy azonban pár napon belül használni kezdte, rájött, hogy az egyáltalán nem strapabíró és már az első használat után kopni kezdett a termékről a festék. Visszaküldte azt, de épp a festékkopásra hivatkozott a webáruház, hogy nem használta a terméket rendeltetésszerűen. Végül az ügyben az online vitarendezés segítségével visszautalták a kifizetett összeget.


 

Már 2016. óta elérhető a fogyasztók számára az online vitarendezés a www.ec.europa.eu/odr internetes honlapon. Ennek segítségével könnyűszerrel rendezhetőek az online vásárlásból fakadó fogyasztóvédelmi vitás ügyek az említett honlapon keresztül és a fogyasztó az otthonából, míg a vállalkozás az irodájából egyezhet meg egymással. Egyúttal általa megspórolható például a levelezés, személyes megjelenés költsége, hiszen az eljárás végig az interneten keresztül zajlik.

 

Ahhoz, hogy a fogyasztó beadja panaszát a honlapon, néhány kattintással regisztrálni kell, meg kell adni a vitás fél nevét, e-mail címét és az érintett üggyel kapcsolatosan még néhány adatot. Érdemes bizonyítékokat is csatolni, illetve még a panasz benyújtását megelőzően meg kell kísérelni a vitát rendezni közvetlenül is a vállalkozással. A feleknek ezt követően a honlap segít és a panaszt ahhoz a békéltető testülethez továbbítja – a testületben való megegyezést követően –, amely az ügyre hatáskörrel rendelkezik. Mindeközben a felek az e-mail címükön tudomást szereznek az őket érintő lényeges történésekről. Az online vitarendezési eljárás ez után pedig a békéltető testület döntésével lezárul. Amennyiben, akár a fogyasztó, akár a vállalkozás valamit nem értene az online vitarendezési eljárással összefüggésben, vagy a honlap kezelésében, ebben a kijelölt tagállami tanácsadó pont Budapesti Békéltető Testület segíti a feleket, de akár az ügyben eljáró békéltető testületet is. Szintén fontos, hogy tájékoztatást ad a Magyarországon érvényesíthető fogyasztói jogokról, ha például a fogyasztó bizonytalan lenne abban, milyen jogai vagy kötelezettségei vannak. Meg kell jegyezni szintén, hogy Magyarországon a határon átnyúló, online vásárlásból fakadó fogyasztóvédelmi viták rendezésére (kivéve a pénzügyi tárgyú ügyeket) is a Budapesti Békéltető Testület kizárólagos illetékességgel rendelkezik, a hazai békéltető testületek közül.

 

Hozzá kell tenni, hogy már itthon számos fogyasztónak segített az online vitarendezés, hogy megoldódjon az internetes vásárlásból fakadó vitás ügy. Így például a bevezetőben említett ügyben végül a vállalkozás a fogyasztótól elnézést kért, és visszautalták a Hoverboard hetvenezer forintos vételárát. Egy másik ügyben pedig a karácsonyi ajándékul szánt száztízezer forintos játékgépet rendelt meg a fogyasztó, azonban az nem érkezett meg időben, hiába fizette ki a fogyasztó már előre a vételárat. Itt is, azt követően juthatott csak pénzéhez, miután az online vitarendezési honlapon benyújtotta panaszát a vállalkozással szemben. Egy harmadik ügyben pedig a fogyasztónak a hatezer forintos wifi routerét, amelyet online vásárolt, már tíz hete javították a szervizben és azt nem tudta használni. Amikor panaszt tett ezért, később rögtön visszautalták neki a termék árát.

 

A fentiek szerint jól látszik, hogy az online vitarendezés számos ügyben megoldási lehetőséget kínál, ha a fogyasztó közvetlenül a webáruházzal nem tudott megegyezni a felmerült vitában.

 

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.