szerda, december 12, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek Biztonságos vásárlás webáruházból? Ezekre figyeljenek a fogyasztók!

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

Kényelmesebb, gyorsabb, könnyebb összehasonlítani az árakat – az internetes vásárlásnak kétségkívül számos előnye van a bolti vásárláshoz képest. Azonban ne feledjék a fogyasztók, hogy az internet piacterén számukra ismeretlen, vadidegen embernek teljesítenek fizetéseket. Ezért szerződéskötés előtt gondosan válasszák meg a kereskedő személyét!

Az internetes vásárlás egyre inkább a virágkorát éli, és tovább fejlődik. Több felmérés is igazolja, hogy a fogyasztók előszeretettel rendelik meg – különösen az Ünnepek közeledtével – a termékeket inkább az internetről, hiszen ezzel időt spórolnak meg, másrészt több különböző ajánlatot sokkal könnyebben össze tudnak hasonlítani.

Fontos azonban rögzíteni, hogy a digitális piactér előretörésével megnőhet és meg is nő az új típusú visszaélések száma. Ezért, mielőtt leadnák például az online rendelést a fogyasztók egy teljesen ismeretlen személynek, különösen, ha már előre fizetnek, nem árt, ha azt a kellő fokú tudatossággal kezelik.

Az első és legfontosabb, hogy nézzen utána a fogyasztó a vállalkozásnak, hogy kitől is vásárol valójában. Az Európai Unióban a webáruházaknak fel kell tüntetniük a nevüket és székhelyük postai címét, és ha azzal rendelkeznek, telefonszámukat, telefax számukat és elektronikus levelezési címüket (többek között). Ahol ezek nem kerülnek feltüntetésre, ott a cég feltehetően jogsértően jár el. Ez pedig már akár önmagában is gyanúra adhat okot, hiszen ezek olyan alapadatok, amelyeket joggal vár el a fogyasztó, hogy a vállalkozás szerepeltessen magáról, hiszen ezek által lehet beazonosítani a másik fél személyét. Érdemes mellőzni tehát azokat a cégeket, ahol ezek hiányoznak. Ugyanúgy gyanakodjanak a fogyasztók akkor is, ha csak és kizárólag egy db. telefonszám áll rendelkezésre a honlapon kapcsolattartásra megadva, hiszen ez esetben is – mint láttuk – több kötelező elem hiányzik.

Nem árt azzal sem tisztában lenni, hogy akár már az adott honlap internetes címének végződése is megtévesztő lehet. Így például, ha az „.hu”-ra végződik, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy az üzemeltető egy magyarországi vállalkozás. Ez semmire sem garancia és akár előfordulhat az is, hogy a webáruházat például Lengyelországból vagy Németországból üzemeltetik.

Természetesen emellett is érdemes betartani például azt a jótanácsot, hogy az internetes keresők által biztosított lehetőséggel élve, nézzünk utána, van-e, volt-e bárkinek az adott vállalkozással pozitív vagy negatív tapasztalata. Akik ugyanis már esetleg pórul jártak az érintett céggel, rendszerint megosztják ezt az interneten, például a különböző fórumokon vagy épp blog bejegyzésekben. Emellett szintén javasolt ellenőrizni, hogy nem szerepel-e a webáruház valamely olyan feketelistán, mint például a békéltető testületek által vezetett feketelista vagy épp az a lista, amely megtekinthető a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu internetes címen (itt a súlyos fogyasztóvédelmi jogsértést elkövető webáruházak találhatóak meg).

Mielőtt az adott terméket megrendeljük, javasolt az utánvételes fizetési módot választani, ami azt jelenti, hogy csak akkor rendezzük a termék vételárát, amikor ténylegesen kézhez is kaptuk, azaz a helyszínen fizetünk például a futárnak.

Ellenkező esetben ugyanis az a nem várt eset történhet, hogy például már előre kifizettük és átutaltuk a termék árát, mégis több hétig késik vagy egyáltalán nem történik meg a kiszállítás, mert akár a megrendelések feltorlódtak és a vállalkoznak sok időbe kerül, míg akár a szállítást vagy akár a pénz visszafizetését rendezni tudja.

Ne feledjék azt sem a fogyasztók, hogy miután az árucikket megrendelték, EU-s vásárlás esetén a személyes átvételt követő tizennégy napon belül még meggondolhatják magukat és jelezhetik írásban az úgynevezett indokolás nélküli elállási jogukat a webáruház számára. Ha ezt megteszik, úgy haladéktalanul vagy az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül vissza kell küldeniük saját költségükön a terméket, míg a vállalkozásnak pedig a fogyasztó által kifizetett teljes összeget meg kell térítenie szintén haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül. Nagyon fontos viszont, hogy a webáruház mindaddig visszatarthatja az összeget, amíg vissza nem kapta a terméket vagy pedig a fogyasztó nem igazolta, hogy már azt visszaküldte.

Bizonyos kivételek ugyanakkor vannak, amikor a fogyasztó nem állhat el indokolás nélkül internetes vásárlásnál. Ide tartozik például az az eset, ha a fogyasztó zenei-, vagy filmfelvételt, vagy számítógépes programot tartalmazó CD-t vagy DVD-t rendelt és annak csomagolását már felbontotta vagy pedig, ha olyan más, zárt csomagolású termékről van szó, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okból felbontást követően már nem küldhető vissza. Érdemes ezekről külön tájékozódni, hiszen a webáruházaknak ezeket a kivételeket is fel kell tüntetniük internetes honlapjukon.

Végül, ha valamilyen vita lenne a fogyasztó és a webáruház között, akkor érdemes a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez fordulni az ügyben, amelyek ingyenes, gyors eljárással segítik a fogyasztót a vállalkozással történő megegyezésben.

Emellett rendelkezésre áll az online vitarendezési eljárás is, amellyel – szintén békéltető testületi segítséggel – a személyes megjelenést mellőzve, már a számítógép elől egyezhetnek meg a felek az online vásárlásból fakadó fogyasztóvédelmi vitás ügyekben. Az online vitarendezési eljárás a www.ec.europa.eu/odr internetes honlapon érhető el, amelynek kezelésében és a Magyarországon érvényesíthető fogyasztói jogokkal kapcsolatos tájékoztatásban a Budapesti Békéltető Testület segíti a fogyasztókat és vállalkozásokat.

 Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.