vasárnap, szeptember 23, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek 72 órás csere, három napos csere, három munkanapos csere - mi az igazság?

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

Az többek előtt ismert, hogy a terméket bizonyos esetekben vissza lehet vinni a kereskedőkhöz, ugyanakkor az már közel sem mindegy, miért kerül arra sor, és ezt milyen időtartamon belül teszi meg a fogyasztó. 72 órás szabály nincsen, ahogy három napos sem – és három munkanapon belül is csak akkor lehet rögtön cserét kérni a kereskedőtől, ha tartós fogyasztási cikkről van szó és a hiba miatt azt nem lehet használni.


Többször merül fel a fogyasztókban az a kérdés, hogy meddig lehet visszavinni az ajándékba kapott termékeket a kereskedőhöz, illetve az sem egyértelmű számukra, miszerint milyen esetekben van erre lehetőség. Az fontos, hogy ha a termék nem volt hibás, és például csak annyi a probléma vele, hogy kiderült, a megajándékozott másra vágyott vagy éppen a színe nem tetszik neki, úgy a kereskedő nem köteles visszavenni a terméket. Ugyanígy, a levásárlást sem köteles ez esetben biztosítani egy másik árucikkre.

 

Amennyiben viszont a termék tényleg hibás, így például be sem kapcsol, tönkrement vagy elszakadt, vagy nem rendelkezik egy olyan funkcióval, amelyet egyébként vállaltak, úgy a fogyasztó elsősorban kijavítást vagy kicserélést követelhet, egy fontos kikötéssel. Köteles elfogadni ugyanis a fogyasztó a kijavítást, ha számára azt ajánlják fel a csere helyett és megfelelően javítani tudják a terméket. Abban az esetben viszont, ha a termék újra elromlik vagy továbbra sem működik megfelelően, úgy ez már megalapozottá teheti a fogyasztó csereigényét.

 

Hibás termék esetében egyébként a vásárlástól számított egészen két évig fel lehet lépni a fenti jogokkal (kijavítás, kicserélés hiányában pedig akár követelhető a vételár-leszállítás vagy a teljes vételár visszatérítése is) a kereskedővel szemben. Fontos viszont, hogy a vásárlás első hat hónapjában a fogyasztó sokkal védettebb helyzetben van. Ugyanis, ha ilyenkor jön elő a hiba, akkor a kereskedőt bizonyítási kötelezettség terheli: be kell bizonyítania azt, hogy ő még hibátlan terméket adott el és a hiba oka csak később keletkezett. A gyakorlatban ezért küldik el az érintett és visszavitt terméket szakértői vizsgálatra, hogy feltárják, mi volt a kiváltó ok és az mikor keletkezett. Fontos megjegyezni itt, hogy nem tekinthető független szakértői véleménynek például az, ha a vállalkozás szervize adja a szakvéleményt vagy épp az maga az érintett vállalkozás munkatársa!

 

Meg kell jegyezni, hogy hat hónapon túli hiba esetében már a fogyasztónak kell azt bizonyítania, miszerint eleve hibás volt a megvett termék és neki szükséges a szakvéleményt elkészíttetnie.

 

A három munkanapos csere lehetősége a tartós fogyasztási cikkeknél

 

Fontos tudni, hogy azonnali csere csak és kizárólag azon termékek esetében kérhető, amelyek tartós fogyasztási cikknek minősülnek. Ide azok az árucikkek tartoznak, amiket tipikusan tartós használatra rendeltek, és az eladási áruk egy bizonyos összeghatár felett van. Így például ide soroljuk a háztartási készülékeket 10.000 Ft eladási ár felett, mint a hűtőszekrény, fagyasztó, villanytűzhely, mosógép, centrifuga, szárítógép vagy ide tartoznak akár a konyhai kisgépek szintén 10.000 Ft felett. Ezekre mind kötelező, egyéves jótállás (garancia) vonatkozik.

 

Amennyiben ilyen, tartós fogyasztási cikk hibásodik meg három munkanapon belül, és a hiba akadályozza annak a rendeltetésszerű használatát, úgy a vállalkozás a fogyasztó kérésére köteles azonnal kicserélni a terméket, és a hiba okát nem is vizsgálhatja.

 

Három munkanapon túli hibánál pedig a már korábban említettek szerint léphet fel a fogyasztó a kereskedővel szemben, azzal a különbséggel, hogy a kötelező egyéves garanciaidő alatti meghibásodás esetében a vállalkozásnak kell bizonyítani végig, miszerint a termék a vásárláskor még hibátlan volt. Így pedig a fogyasztót a bizonyítási kötelezettség a – a vásárlástól számított két éven belül - csak az egy éven túli hiba esetén terheli (arra nézve, hogy a termék már a vásárláskor is hibás volt).

 

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.