csütörtök, július 19, 2018
Text Size
Jog Cikkek Tényleg ki lehet cseréltetni a termékeket három napon belül bármikor és bármilyen okkal?

Ebben a rovatban hasznos jogi tanácsokkal, hírekkel valamint jogszabályfigyelővel segítjük az olvasókat a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében.

A fogyasztók körében máig több fogyasztói tévhit él a lehetőségeiket illetően. Ezek közül az egyik, hogy három napon belül még bármikor, bármilyen okkal ki lehet cseréltetni a terméket a kereskedővel vagy vissza lehet kérni annak vételárát. Ez azonban nincs így, és egyes egyedül a tartós fogyasztási cikkek esetében kérhető rögtön a csere, méghozzá három munkanapon belül - de ott is csak bizonyos feltételek teljesülése esetén.

A három napos csere lehetőségéről szinte mindenki hallott már, máig él a köztudatban az a fogyasztói tévhit, hogy ha valaki vesz valamint egy boltban, akkor azt minden további nélkül vissza lehet vinni három napon belül. Van, aki ezt a szabályt úgy ismeri, hogy ilyenkor cserélni köteles a kereskedő, van olyan is, aki úgy tudja, miszerint a pénzt kell visszaadni ilyenkor.

A fentiek közül azonban egyik sem igaz!

Ugyanis, csak és kizárólag az új, és egyben tartós fogyasztási cikknek minősülő termékek esetében van egy hasonló előírás. Ilyen terméknek minősülnek például a 10.000 Ft eladási ár feletti háztartási készülékek, mint például a mosogatógép, a vasaló, mosógép, szárítógép, hűtőszekrény, stb, de ugyanúgy ide tartoznak többek között a 10.000 Ft feletti mobiltelefonok, laptopok, számítógépek, órák és ékszerek, stb.

Ezeknél ugyanis az az előírás érvényesül, hogy ha az adott tartós fogyasztási cikk meghibásodik és a meghibásodás olyan mértékű, miszerint már a rendeltetésszerű használatot akadályozza, akkor a vállalkozás köteles kicserélni a terméket és arra sem hivatkozhat, hogy számára a javítás olcsóbb megoldás lenne. Nagyon fontos: erre a vásárlástól számított három munkanapon belül van lehetősége a fogyasztónak.

Lényeges, hogy a fenti esetben tehát a kereskedő nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a hibás terméket azonnal kicserélni, méghozzá anélkül, hogy vizsgálná, mi okozta a hibát. Köteles eleget tenni a cserének, és ha esetleg számára mégis gyanús lenne a hiba eredete - hogy azt például nem rendeltetésszerű használat okozta -, akkor utólag például fizetési meghagyásos eljárás keretében érvényesíthet csak igényt a fogyasztóval szemben. Mindezekről a Kúria nyilatkozott így, egy az előtte lévő fogyasztóvédelmi ügyben.

Tény, a hibának ilyenkor olyan súlyosnak kell lennie, hogy tényleg akadályozza a rendeltetésszerű használatot, így például egy telefon esetében egyértelműen ilyennek minősül, ha állandóan lefagy, nem lehet vele telefonálni valamilyen ok miatt, vagy például – egy okostelefon esetében - az internet-böngészési funkció nem működik.

Nagyon fontos, hogy itt sem köthető a kötelező garancia feltételhez: előfordult, hogy az egyik fogyasztónak például azért utasították el a hibás monitora három munkanapon belüli cseréjét, mert annak az eredeti doboza már nem volt meg. Ilyen többletfeltételt azonban nem lehet a fogyasztótól megkövetelni.

 

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.