szerda, december 13, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Magyarországon már több fogyasztó problémája oldódott meg az uniós békéltető honlapnak köszönhetően

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

Magyarországon már több fogyasztó vitás ügye is megoldódott az uniós békéltető honlapon, amely 2016-tól áll a fogyasztók és vállalkozások rendelkezésére azért, hogy gyorsan, egyszerűen, ingyen megoldásra kerüljenek az online megrendelésből fakadó viták.

Az egyik esetben például egy német fogyasztó nem tudott korábban elutazni az egyik hozzátartozója halála miatt. Ilyenkor, az érintett légitársaság általános szerződési feltételei szerint is vissza kellett volna kapnia a kifizetett, százharminc eurós repülőjegy árát. Jelezte is a vállalkozásnak, hogy mi történt, és elküldte azokat a hivatalos papírokat, amelyek igazolták az általa elmondottakat.

Ennek ellenére az ügyben semmilyen visszatérítés nem történt, hiába várta azt a fogyasztó. Ezért az uniós békéltető honlapon (www.ec.europa.eu/odr) kezdeményezett online vitarendezési eljárást, bízva a vita gyors megoldásában. Ezt követően pedig meg is oldódott az ügye, hiszen kiderült az, hogy az átutalási adatokat korábban rosszul adta meg, ez volt az oka annak, hogy elmaradt a várt utalás. Az eljárásnak köszönhetően tehát rendeződött az ügy.

Egy másik ügyben egy román fogyasztó indított például online vitarendezést, ugyanis hiába fizetett az elsőbbségi beszállásért (priority boarding) felárat, mégsem engedték fel a gépre őt és csak akkor tudott már felszállni, miután mindegyik utas a repülőgépen volt. Kifizetett tehát egy szolgáltatást, amit nem tudott igénybe venni. A problémát az okozta, hogy a nagyobb bőröndje mellett volt még nála egy kistáska is, és emiatt nem engedték beszállni, csak ha átrakja azt a nagyobb bőröndbe. Tíz perc vitába került, mire végül beszállhatott, azonban akkor már az elsőbbségi beszállás teljesen értelmét vesztette, hisz mindenki más az utasok közül addigra beszállt.

Később a légitársaság vállalta az online vitarendezési eljárásban, hogy kompenzálja a fogyasztót és utastársát is, és részükre megtérítette a felárat, amit az elsőbbségi beszállásért cserébe korábban kifizettek.

A fenti példák is jól mutatják, hogy érdemes igénybe venni az uniós békéltető honlap kínálta új lehetőségeket, amennyiben a fogyasztóknak vitájuk támad valamilyen online értékesítésből fakadóan egy vállalkozással. Ha így tesznek, úgy nincsen ügyükben személyes meghallgatás, hanem az eljáró békéltető testület előtt, elektronikusan folyik az eljárás, és a megküldött írásos nyilatkozatok, bizonyítékok alapján születik döntés, amely idő- és költségkímélő mind a fogyasztó, mind pedig a vállalkozás számára.

Magyarországon a határon átnyúló, online vitából fakadó ügyeket a Budapesti Békéltető Testület dönti el ingyen és gyorsan (a pénzügyi tárgyúak kivételével). Emellett magyar online vitarendezési kapcsolattartó pontként segíti is a feleket, ha kérdésük van az eljárás igénybevételét illetően.

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával

„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”