szerda, december 13, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Online vitarendezés a karosszékből – miben segít?

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

2016-tól már elérhető az Európa Unióban az online vitarendezés, amelynek köszönhetően játszi könnyedséggel egyezhet meg egymással a fogyasztó és vállalkozás akkor, ha online megrendelésről van szó és abból vita fakadt. Korábban ugyanis - hiába áll rendelkezésre szélesebb választék, olcsóbb árak, jobb minőség - a fogyasztók nem vették igénybe az Európai Unió különböző webáruházainak termékeit.

Féltek ugyanis attól, hogy később probléma esetén nem lesz esélyük sem megegyezni a vállalkozással, amely akár több száz vagy ezer kilométerre is található, az Európai Unió másik szegletében. Emiatt pedig elestek a már említett előnyöktől, a vállalkozások pedig megannyi potenciális vásárlótól. Meg kell jegyezni azt is, hogy a webáruházak szintén ódzkodtak attól, hogy elfogadják az Európai Unió másik tagállamaiból érkező megrendeléseket, mivel vita esetén szintén nehezebb egyezségre jutni azzal a vásárlóval, akitől akár több ország határa választja el őket. Épp ezért hozta létre az Európai Bizottság az ún. uniós békéltető honlapot (www.ec.europa.eu/odr), amelynek ingyenes a használata és abban segít, hogy megmutatja mind a fogyasztónak, mind pedig a vállalkozásnak, hogy melyik az az illetékes békéltető testület, amely vita esetén segít számukra egyezségre jutni.

Az uniós békéltető honlap használatához mindössze meg kell adni a fogyasztónak néhány adatot, azt, hogy mi történt, melyik a vitával érintett vállalkozás. Szükséges megjelölni annak elektronikus címét is, amelyről a cégek rendszerint internetes honlapjukon tájékoztatást adnak már. A panaszhoz természetesen hozzá lehet csatolni mellékleteket is, amelyek a fogyasztó igazát bizonyítják. Ez követően be is küldhető a panasz, amelyről a békéltető honlap a másik felet értesíti, felajánlja az eljáró békéltető testületet. Ennek jóváhagyását követően a testülethez kerül az ügy, maga az eljárás végig a honlapon keresztül folyik elektronikusan, megkímélve a feleket többek között a személyes megjelenéstől, levelezés költségeitől.

Amennyiben hazai fogyasztónak támadt gondja egy másik tagállamban megtalálható, online értékesítést folytató vállalkozással, vagy pedig egy külföldi fogyasztó vette igénybe egy hazai cég szolgáltatását az internetről, úgy a vita eldöntésére a Budapesti Békéltető Testület lesz kizárólag illetékes (a pénzügyi tárgyú ügyeket kivéve).

Végül azt is érdemes tudni, hogy ha esetleg elakadtak a felek az uniós békéltető honlap használatban és ebben segítséget szeretnének kérni, úgy a magyar online vitarendezési kapcsolattartó ponthoz tudnak fordulni, amelynek feladatait szintén a Budapesti Békéltető Testület látja el Magyarországon.

 

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.

„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”