péntek, október 20, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Visszaküldhető-e az internetről megrendelt termék, ha megsérült vagy már nincs meg a doboza?

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A fogyasztó nagy értékű, FULL HD televíziót vásárolt az internetről, több mint százezer forintért. Ez után azonban a tévé elromlott, alig egy héttel az átvételt követően. A fogyasztó vissza is küldte ezért rögtön az árucikket a vállalkozásnak egy futárral úgy, hogy utóbbi igazolta a lezárt csomagolású és sértetlen, fogyasztótól történő átvételt. Később mégis elutasították a fogyasztót arra hivatkozással, hogy már nem áll módjukban tőle átvenni az árucikket és nincs lehetőség az elállásra. Vajon kinek volt igaza az ügyben?

A fogyasztónak!

A vállalkozás ott hibázott, hogy a fogyasztó indokolás nélküli elállási igényét saját ún. „visszaküldési garanciájuk” keretén belül kezelték. A visszaküldésre ugyanis az átvételtől számítva harminc napot biztosítottak, akkor, ha az árucikk még sértetlen állapotban volt. Ez ugyanakkor nem az a kötelező vállalás, amelyet a fogyasztóvédelmi előírások meghatároznak! Ugyanis, aki interneten vásárol egy terméket, az átvételtől számított tizennégy napon belül gondolhatja meg magát és visszaküldheti, bizonyos kivételekkel. Azonban ezen kivételek közé nem tartozik a szóban forgó eset, amikor is a bontatlan csomagolás hiánya, illetve a megsérült termék miatt megfosztották a fogyasztót a visszaküldés lehetőségétől (az indokolás nélküli elállási jog gyakorlásától). Fontos tudni azt is, hogy a webáruház ugyan tehet olyan önkéntes többletvállalásokat, amelyek keretében biztosítja a tizennégy napot meghaladóan is a fogyasztók számára a visszaküldés lehetőségét, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a törvényes határidőben (az átvételtől számított tizennégy napon belül) is már megkövetelhetné ezeket a többletfeltételeket. Így például azt, hogy az eredeti, bontatlan csomagolás meglegyen vagy épp, hogy sérülésmentes árucikk kerüljön visszaküldésre.

 

Következésképp, a fenti esetben a cég nem járt el szabályosan, méghozzá több okból sem. Ugyanis az indokolás nélküli elállási jog érvényesítésére a tizennégy napos határidőben került sor, így csak a jogszabály által ismert feltételekkel járhatott volna el. Márpedig az érintett termék, a televízió nem tartozik azon árucikkek körébe, amelyek esetén felbontást követően – önmagában az eredeti, bontatlan csomagolás hiánya miatt – a fogyasztó elveszíti az indokolás nélküli elállási jogot. Nem lehet tehát ehhez kötni az elállást, mert ez a feltétel csak például a felbontott CD-kre, DVD-kre vagy kibontott higiéniai termékekre vonatkozik (tehát ez esetben valóban nem küldhető vissza a termék, még az átvételtől számított tizennégy napon belül sem). Szintén nem lehet a törvényes határidőn belül a visszaküldést ahhoz a feltételhez kötni, hogy a termék ne legyen sérült. Értékcsökkent termék esetén ugyanis azt szintén vissza lehet küldeni, és az értékcsökkenés következménye az, hogy azt a fogyasztónak meg kell fizetnie.

Erre azonban csak akkor van lehetőség, ha a vásárló az átvételt követően nagyobb mértékben használta a terméket annál, mint ami ahhoz kellett volna, hogy megállapítsa a termék jellegét, tulajdonságait, működését. Tehát azt, hogy felmérje, szüksége van-e a termékre. Ez esetben is csak azt az értékcsökkentést kell megtéríteni, ami a szükségesnél nagyobb mértékű használatból fakadt és kizárólag akkor követelhető ez a fogyasztótól, amennyiben előzetesen megfelelő tájékoztatást kapott az indokolás nélküli elállási jogról, annak feltételeiről.

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.

„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”