szerda, december 13, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Levonhat-e használati díjat a webáruház, ha visszaküldtünk egy terméket?

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A fogyasztó a már régóta keresett fényképezőgépet találta meg az interneten, amelyet rögtön meg is rendelt. Előtte rá is kérdezett a webáruháznál, hogy kipróbálhatja-e bármi büntetés nélkül, a válasz erre egyértelmű „igen” volt. Később mégis megdöbbent a vásárló, mivel az optika nem volt mégsem megfelelő, és mikor visszaküldte a kétszázezer forintos gépet, levontak az utalásából 15 % használati díjat.

A fenti ügyben nem árt tisztázni először is, hogy nem lehet csak úgy használati díjat levonni a fogyasztó által kifizetett összegből, ha később a vásárló visszaküldi a terméket. Tudniillik, ha a fogyasztó gyakorolja az őt megillető indokolás nélküli elállási jogát, akkor a teljes kifizetett összeget meg kell téríteni.

Ez alól kivétel az az eset, ha a fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a terméket, amelyben ennek következtében értékcsökkenés állt elő. Ilyenkor ezt az értékcsökkenést kell kizárólag megtéríteni, azonban, ha a vállalkozás esetleg elmulasztotta az indokolás nélküli elállási jog feltételeiről szóló információkat előzetesen megadni, akkor még ezt sem lehet követelni a fogyasztótól.

A fenti példa esetében ez azt jelenti, hogy - mivel a fényképezőgép a kipróbálástól még nem károsodott az ügyben – nem volt jogos az, miszerint a webáruház önkényesen, automatikusan levonta a szóban forgó 15 %-os díjat. Különösen, hogy később kiderült, arról sem nyújtott tájékoztatást internetes honlapján, hogy ha egy fogyasztó élne az indokolás nélküli elállási jogával, akkor mikor is van módja pontosan a cégnek a használat miatti értékcsökkenés levonására.

A szóban forgó ügyben tehát megalapozatlan volt a vállalkozásnak a fogyasztóval szemben fennálló igénye.

Az is nagyon fontos, hogy a pénz visszatérítésénél mindig a teljes, a vásárló által kifizetett összeget kell figyelembe venni. Ez azt jelenti, hogy például nem lehet abból levonni a fogyasztó részére történt kiszállításnak a díját, más költséget vagy egyebet.

Ezzel párhuzamosan pedig a fogyasztónak kell állnia a visszaküldés költségét akkor, amennyiben az online megrendelést követően a kiszállítás és a termék kézhez vétele már megtörtént és később érvényesíti indokolás nélküli elállási jogát.

Fontos ezzel kapcsolatosan tisztázni azt is, hogy – mint a példa mutatja – az online értékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat előzetes tájékoztatási kötelezettség terheli, amelyet internetes honlapjukon teljesítenek rendszerint. Amennyiben ezt nem adják meg, akkor annak jogi következményei vannak, amit viselniük kell. Így például, ha az indokolás nélküli elállási jogról szóló információkat nem szerepeltették, akkor e jog tizennégy napos határideje meghosszabbodik tizenkét hónappal.

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.

„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”