szerda, december 13, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Fokozottan figyeljünk internetes vásárlásnál arra, kivel kötünk szerződést!

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A fogyasztó internetes webáruházból rendelt cipőt több mint 26.000 Ft-ért, a pénzt már előre át is utalta és várta a kiszállítást. Arra viszont még később, húsz-huszonöt nap leteltét követően sem került sor. Hiába jelezte a vállalkozásnak a honlap üzenőfelületén, hogy szeretné visszamondani a megrendelést és kéri a pénzét, az eredménytelen volt. Mire érdemes ügyelni, hogy ne járjunk így, mint a fogyasztó?

A példában szereplő esetben csak később döbbent rá a vásárló, hogy azt sem tudja, voltaképpen kivel kötött szerződést. Hiába ment fel ugyanis a webáruház honlapjára, ott csak egy „fantázianév” szerepelt, de semmilyen konkrét cégnevet, illetve székhelyet nem talált. A webcímen pedig kapcsolattartásra, a vásárlói ügyek intézésre kizárólag egy arra rendszeresített üzenőfelület állt, amit vagy használnak, vagy nem.

Érdemes azzal tisztában lenni, hogy a webáruházaknak fel kell tüntetni legalább a nevüket, postacímüket és - ha azzal rendelkeznek - a telefonszámukat, a telefaxszámukat és az elektronikus levelezési címüket is. Amelyik a cég honlapján ezeket nem találják meg a fogyasztók, azzal nem is érdemes szerződést kötni, hiszen egyrészt fogyasztóvédelmi előírásokat is megsért ezzel a vállalkozás, másrészt már önmagában is gyanúra ad okot, ha nem vállalják fel ezeket a kötelezően nyilvános adatokat. Nem felelt meg tehát az a jogszabályoknak, hogy még csak egy postacím, cégnév sem állt rendelkezésre az internetes honlapon. Ez persze azt is jelenti, hogy ne bízzunk azokban a weblapokban sem feltétel nélkül, ahol csak egy telefonszám áll rendelkezésre, mivel feltehetően ekkor is csalás áldozataivá válunk, ha tőlük rendelnénk.

A szóban forgó ügyben azt is érdemes megjegyezni, hogy internetes megrendelés esetén az árucikk átvételétől számítva a fogyasztók tizennégy napon belül – bizonyos kivételekkel – meggondolhatják magukat. Ezt hívjuk úgy, hogy indokolás nélküli elállási jog, amely alapján a fogyasztónak vissza kell küldenie saját költségén a megvett terméket. A vállalkozásnak pedig vissza kell fizetnie szintén a fogyasztó által kifizetett teljes összeget.

Ami a fenti esetet illeti, hozzá kell tenni azt is, hogy ha a fogyasztó még a kiszállítás előtt gondolja meg magát, mert nincs szüksége a termékre, akkor nem kell természetesen megvárnia az átvételt ahhoz, hogy később visszaküldhesse. Megteheti azt is, hogy a köztes időszakban jelzi indokolás nélküli elállását a vállalkozásnak, ekkor ugyanúgy visszajár a már kifizetett összeg. Példánkban tehát a fogyasztó jogosult volt arra, hogy visszakapja a pénzt.

Ha pedig valaki azért nem szeretné kifizetni már előre a terméket, mert tart attól, hogy később nem kapja meg, akkor célszerű az utánvétel fizetési módot választani. Ezzel ugyanis a kiszállításkor kerül sor csak a vételár rendezésére és így elkerülhetőek a vitára okot adó esetek. Mint például az a problémás példa, amikor valaki valamilyen dátumhoz kötött, jeles alkalom miatt vásárol ajándékot az interneten másnak, azonban a csomag nem érkezik meg, ezért lemondja a rendelést, mégis több hétbe kerül, hogy az előre átutalt összeget később visszakapja.

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.

„Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében”