péntek, október 20, 2017
Text Size
Civil pálya Cikkek Fogyasztók Világnapja 2017 - Világszintű fogyasztói összefogás a jobb digitális világ érdekében

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

Támogatva a Fogyasztók Világszervezete célkitűzését a jobb digitális világ iránti igény népszerűsítése érdekében, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (amely a Fogyasztók Világszervezete teljes jogú tagja) csatlakozik ahhoz a nemzetközi kezdeményezéshez (#BetterDigitalWorld), amely kiemelt figyelmet fordít a digitális világ és a fogyasztói bizalom közötti összefüggésekre.  (‘Digital World Consumers can Trust’).

A digitális technológia és az internet drámai változásokat hozott a fogyasztók életében.  Különösen a digitális piactér kialakulásának sebessége, és egyes területeinek gyors átalakulása sürget kiemelt fellépést a fogyasztók védelme érdekében.

Az online viszonteladói kereskedés forgalma 2015-re már 1.55 ezer milliárd amerikai dollárt is elért, a fogyasztók többsége azonban még mindig nincs tisztában azzal, hogy milyen jogok illetik meg az online vásárlás során kialakuló viták rendezésével összefüggésben. Világviszonylatban a fogyasztók háromnegyed része (74%) nyugtalan amiatt, hogy nem látja át, a vállalatok hogyan használják az online megadott adataikat. A weboldalakra ellátogatva még mindig nincs elég lehetőség az online megadott fogyasztói adatok üzleti célú felhasználását nyomon követni, vagy a fogyasztóról gyűjtött információk helyességét ellenőrizni.

Globálisan a fogyasztók 83%-a ért egyet azzal, hogy új szabályokat kell elfogadni arról, miként hasznosíthatják a kormányok, a vállalatok, valamint más internet felhasználók a fogyasztói adatokat.

A digitális technológiákhoz való hozzáférés hiánya is problémákat vet fel. 4 milliárd ember – vagyis a világnépesség 53%-a – még 2016-ban sem rendelkezik internet-hozzáféréssel. A kutatások azt mutatják, hogy a fejlődő államokban az internet biztosítása évente 600 amerikai dollárral növelné a jövedelmeket, és 1600 embert emelhetne ki a szegénységből. Több kezdeményezésre van tehát szükség a megfizethető internethez való hozzáférés elősegítése érdekében.

A hozzáférés biztosítása önmagában azonban nem elég: a fogyasztóknak megfelelő és megbízható szolgáltatásokra van szükségük. Azonban vannak olyan fogyasztók, akik számára még ma sem világos, hogy a szélessávú szolgáltatások költsége és sebessége milyen összefüggésben áll egymással. Mindez pedig megnehezíti számukra a szolgáltatások ár-érték arányának megítélését, és összehasonlítását olyan termékek esetén, amelyek egyesítik a TV, a mobil és a szélessávú megoldásokat.

Az is előfordul, hogy a fogyasztók egyszerűen csak nem tudják, hogy hol és hogyan érhetik el a szolgáltatót, ha mégsem a kínált minőségben működik a megrendelt szolgáltatás. Gondot okoz az is, hogy jó néhány vállalkozás ún. „csöpögtető árazást” (drip pricing) alkalmaz. E módszer alkalmazásával csak több lépcsőben merülnek fel a fogyasztót terhelő költségek, és a teljes ár csak a fizetési folyamat befejezésével válik ténylegesen megismerhetővé.

Módosítást igényel a vállalkozások azon gyakorlata is, hogy rengeteg információt zsúfolnak hosszú szerződési feltételekbe, amely megnehezítik a fogyasztók dolgát, megfosztva őket attól a lehetőségtől, hogy kellő körültekintéssel tanulmányozzák át és ez alapján pedig megértsék a hatalmas mennyiségű információt, amelyet velük a vállalkozások közölni kívánnak.

Egy tanulmány például feltárta, hogy egy átlagembernek 76 teljes napját venné igénybe, ha egy évben minden online megkötött szerződésének általános szerződési feltételeit (ÁSZF) valóban átolvasná.

A fogyasztók jelentik a digitális gazdaság hajtóerejét, ezért könnyen megállhat a növekedés, ha nincs kellő bizalom a digitális termékek és szolgáltatások iránt. A fogyasztói bizalommal övezett digitális gazdaság megteremtésében ezért a civil szervezeteknek is alapvető szerepet kell vállalniuk a kormányok, és az üzleti szféra szerelői mellett.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége az évente megrendezésre kerülő Fogyasztók Világnapja keretében, 2017. március 15-én ezért figyelemfelkeltő közösségi média megosztásokkal, fogyasztói tájékoztató anyagokkal növeli a fogyasztók tájékozottságát. Figyelemfelhívó kampányunkkal igyekszünk a digitális hozzáférés megértését elősegíteni, és tudatosítani a digitális biztonság szükségességét, valamint az online vitarendezés lehetőségének kiaknázását.

Mindezek érdekében a Szövetség, amely a Fogyasztók Világszervezete teljes jogú tagja, csatlakozik a Fogyasztók Világszervezete hash-tag kampányához is azért, hogy megosztásainkkal, kampányunkkal támogassuk a kezdeményezést. Ezeken kívül, szakmai anyagokat bocsátunk közre, és egyetemi szakkörök révén is igyekszünk növelni a hallgatók fogyasztói tudatosságának szintjét.

Kövessenek minket:

-a Szövetség internetes honlapján: www.feosz.hu

-a Fogyasztók Lapja online fogyasztóvédelmi magazinon: www.fogyasztoklapja.hu

-a Szövetség Facebook-oldalán: https://www.facebook.com/feosz/?fref=ts,

-a Fogyasztók Lapja Facebook-oldalán: https://www.facebook.com/FogyasztokLapja/?fref=ts.