szerda, október 24, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek Átfogó hatósági vizsgálat a jósműsoroknál – megtévesztőek lehetnek a jósok szolgáltatásai

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége már 2016 májusában jelezte több fogyasztóvédelmi feladatkörrel bíró hatóságnak, így köztük a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságnak is a jósműsorokkal kapcsolatban megfigyelhető visszásságokat. Megtévesztő tájékoztatások, adatvédelmi aggályok – ezek a műsorszámok egy sor fogyasztóvédelmi problémát felvetnek. Többek között bejelentésünk nyomán a Médiatanács részletes vizsgálatot folytatott le, és megállapította, hogy a jósműsorok valóban megtéveszthetik a fogyasztókat, és továbbította hatósági eljárás céljából az eredményeket a Gazdasági Versenyhivatalnak és a NAV Szerencsejáték Felügyeletnek.

 

A Szövetség azt tapasztalta korábban, hogy még mindig működnek - és kapnak telefonhívásokat - olyan televíziós műsorok, amelyek adás közben, szóban a jövő meglátását, jóslást vagy egyéb hasonló, az ésszerűség határait feszegető információk szolgáltatását ígérik a fogyasztóknak, ha betelefonálnak a közel ötszáz forintos percdíjért cserébe. Azt nagyon kevesen tudják, hogy ezzel elfogadják a „jósda” interneten megtalálható általános szerződési feltételeit, amely a televízióban sokszor hangzatos ígéretek ellenére írásban mindennemű felelősséget kizár a jóslás során adott tájékoztatásokkal kapcsolatban.  Arról szintén nem szólnak e műsorok, hogy az üzemeltető vállalkozások semmilyen felelősséget nem vállalnak a fogyasztókkal közölt kijelentések, tényállítások, tanácsok vagy egyéb információk tartalmáért, megfelelőségéért, jogszerűségéért. Egyúttal rögzítik, hogy azt a betelefonáló saját felelősségére használja fel. Azt sem garantálják persze, hogy a kiválasztott jós valóban képes a kért információ megadására. Ezért cserébe fizeti a fogyasztó a méregdrága hívásdíjat. Mindezt úgy, hogy egyáltalán nem garantált a műsorba jutás, vagy hogy a kiválasztott „jós” épp elérhető és a várakozó hívásdíj is kiszámlázásra kerül. Tíz fogyasztóból pedig valószínűleg egy sem tudja azt, hogy ha betelefonálnak, akkor azzal az általános szerződési feltételek tartalma szerint hozzájárulnak az elkészült felvételek korlátlan felhasználásához és hogy azt kereskedelmi céllal a vállalkozás hasznosítsa, terjessze, nyilvánosságra hozza. Adataikat pedig marketingcélra szintén felhasználják.

 

Többek között a Szövetség fentiekről szóló, 2016 májusában megtett hatósági bejelentése nyomán a Médiatanács kiterjedő vizsgálatot folytatott a témában, az országos elérésű interaktív jósműsorokat illetően.

 

Ez a vizsgálat a TV2 Ezo Tv és Asztro Világ, illetve az RTL Klub Asztro Show című műsorszámaira terjedt ki. A Médiatanács egyértelműen rámutatott arra, hogy e műsorok esetében nyilvánvaló a fogyasztók megtévesztése, amelynek folytán azok sérthetik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt.

 

Mivel pedig az Asztro Világ és Asztro Show műsorok esetében interaktív nyereményjáték is zajlik, ezért a Médiatanács továbbította a vizsgálati eredményeket a Gazdasági Versenyhivatalnak és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályának tájékoztatásul és a további hatósági eljárások lefolytatása céljából.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége bízik abban, hogy az érintett hatóságok eljárása eredményeként később akár sor kerülhet a megtévesztő műsorok beszüntetésére is vagy legalábbis azok korlátozására.