vasárnap, július 22, 2018
Text Size
Civil pálya Cikkek Jó tanácsok fesztiválozó fogyasztóknak

A fogyasztóvédelmi civil szervezetek tevékeny szerepet vállalnak a hazai fogyasztóvédelemben, ezért itt a szervezetek által megjelentetett híreket olvashatják.

Mire figyeljenek a fesztiválok látogatói? Az alábbiakban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtött néhány fontos és hasznos tudnivalót.

1.ÁSZF-ek, házirendek, adatvédelmi szabályzatok megismerése

A fesztiválokat szervező cégek Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF-ek), a rendezvények házirendjeit, valamint az adatvédelmi szabályzatokat minden esetben megtalálhatják a fogyasztók a cégek weboldalain. Ezeket érdemes még a szervezés időszakában végigolvasni, esetleg kinyomtatni. A fogyasztók olyan információkat is megismerhetnek ezen dokumentumokból, melyeknek később nagy hasznát vehetik.  (pl. jegyvásárlás személyesen/online, jegyátruházás, biztonság, felelősség, szankciók, stb.)

2.Jegyek, illetve a voucherek megőrzése a vásárlást követően

Hangsúlyozni kell, hogy a fogyasztónak a felelőssége az igazolás (voucher, illetve az egyéb, egyedi azonosításra alkalmas elektronikus megoldás, például QR-kód) megőrzése, és annak a rendezvényre való belépéskor - a vásárláskor kapott tájékoztatás szerinti - megfelelő formában történő bemutatása. A karszalagot a szervezők szinte minden esetben, csak annak a látogatónak a részére adják ki az adott rendezvény helyszínén, aki először mutatja be a fenti igazolás(ok)ban szereplő kódot. Vigyázzanak tehát a fogyasztók, hogy a megvásárolt jegyeiket ne tegyék közzé közösségi oldalaikon, valamint gondoskodjanak arról, hogy a jegyek adataihoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá.

 

3. Elveszett, elhagyott, megsemmisült karszalagok esete

A fesztiválokra történő belépés után fokozottan ügyeljenek a fogyasztók jegyeikre, valamint karszalagjaikra, hiszen azok sérülése, károsodása, megsemmisülése esetén, igényt vagy követelést nem támaszthatnak utóbb a vállalkozásokkal szemben, az ilyen és ehhez hasonló eseteket, a cégek legtöbbször az ÁSZF-ben szabályozzák.

 

4.Felelősségi kérdések a szervező cégek oldaláról

Tekintettel a fesztiválok nagyszámú látogatottságára, bizonyos esetekben a rendezvényszervező cégek előre kizárják a felelősségük megállapítását. Így például nem érdemes reklamálni, és jegyük illetve bérletük vételárát visszakérnie azoknak a fogyasztóknak, akik például azért maradnak le kedvenc koncertjükről, mert a beléptetési folyamat elhúzódott. Szintén nem jogosult a látogató semmilyen utólagos kompenzációra, vagy kártérítésre, ha az általa kiválasztott programot (előadást) a nagy tömeg miatt nem a megfelelő minőségben tudta élvezni.

 

5.Értékmegőrzők

Különösen fontos, hogy a fogyasztók értékeiket a megfelelő helyen, biztonságban tudhassák, ezért érdemes megismerni - általában az eseményt szervező vállalkozás házirendjéből - az erre vonatkozó információkat is. Az értékmegőrzők, vagy az úgynevezett „saferekeszek” igénybevétele azért kiemelkedően fontos, mert a fesztiválok területén elhagyott tárgyakért általában egyik szervező cég sem vállal felelősséget. Ugyanakkor, ha a fogyasztók értéktárgyaikat az előbb említett megőrzőkben helyezik el, akkor azért (általában egy bizonyos összeghatárig) felelősséget vállal a szolgáltatást (megőrzést) biztosító cég.

6. A fesztiválokon igénybe vehető egyéb szolgáltatások miatti reklamációk

Figyeljenek a fogyasztók, hiszen egy balul elsült szabadidős tevékenység (pl. bungee jumping) miatti panasz címzettje sem a fesztivált szervező cég lesz adott esetben, hanem a konkrét szolgáltatást nyújtó partner. A fesztiválokat szervező cégek mindegyike kijelenti általában, hogy nem vállal semmilyen felelősséget a szerződéses partnerek által nyújtott termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, azt/azokat minden fogyasztó kizárólag a saját felelősségére veheti igénybe.