kedd, december 18, 2018
Text Size
Békéltető Cikkek Külföldről rendelt, negyvenezres táblagép okozott bosszúságot a fogyasztónak

A békéltető testületeket azért hozták létre, hogy ingyenes lehetőséget biztosítsanak a fogyasztóknak jogvitáik gyors megoldására. A rovatban megtalálják a testületek elérhetőségeit és a rájuk vonatkozó fontosabb tudnivalókat, friss információkat.

Az Egyesült Királyságból rendelt a fogyasztó egy táblagépet, azonban nem sokkal a kiszállítás után az teljesen tönkrement. Be sem kapcsolt, vagy ha addig eljutott, akkor a WIFI egyáltalán nem működött rajta. A vásárló már búcsút mondott a pénzének, amikor végül a békéltető testület előtt megoldódott a vita ingyen, gyorsan.

Az Európai Unió hatalmas online piaccal bír, ezt használta ki az a fogyasztó, amikor a régóta keresett műszaki cikket megrendelte kedvezményes áron. Azonban azzal nem számolt, hogy az később elromlik. Be sem kapcsolt a gép, állandóan lefagyott, a WIFI pedig egyáltalán nem működött rajta. A cég nem reagált a panaszára, ezért békéltető testülethez vitte az ügyet. Habár megoldást nem remélt ettől, de később mégis kicserélték a terméket egy másik, jó tablet PC-re.

A fenti eset is mutatja, hogy nem kell lemondani akkor sem a fogyasztóknak jogaikról, ha külföldi tagállamból vásároltak online és azt követően vita támad a kereskedővel.

Az Európai Unió ugyanis létrehozott egy olyan békéltető honlapot, ami elérhető bármelyik tagállamból és segítséget kínál a vita ingyenes, gyors rendezésére, ha a fogyasztónak gondja támadt a webáruházzal. Magyarországon a fogyasztó és a külföldi webáruház közötti vitás ügyét kizárólag a Budapesti Békéltető Testület dönti el ingyenesen és gyorsan.

Az online vitarendezés legnagyobb előnye az, hogy mint ahogy a neve is mutatja, az egész eljárás az interneten zajlik, a felek otthonról, karosszékből is megegyezhetnek. Ha bármiben elakadnának, akkor a magyar tagállami online vitarendezési kapcsolattartó pontnál lehet érdeklődni az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd. e-mail címében.

Segítséget lehet kérni például már magának a kérelemnek a békéltető honlapon (ec.europa.eu/odr) történő benyújtásában és abban, hogyan kell a mellékleteket csatolni. Bármilyen további kérdés esetén is támogatás igényelhető, sőt ha a vita nem került végül orvoslásra, akkor érdeklődni lehet arról szintén, milyen egyéb jogorvoslati lehetőségek állnak még rendelkezésre.

Tekintve, hogy az online vitarendezés rendkívül egyszerű, épp ezért nem kell aggódnia már a fogyasztónak azzal kapcsolatban, hogyan veszi fel a kapcsolatot panasz esetén a kereskedővel és hogyan tudnak megegyezni: erre a békéltető honlap mind lehetőséget nyújt.

Fontos ezért, hogy éljenek a fogyasztók a rendelkezésre álló lehetőségekkel és használják ki az Európai Unióban rendelkezésre álló lehetőségeket, merjenek élni akár a külföldi tagállamok cégeinek ajánlataival is! Különösen, hogy a fogyasztói bizalmatlanság miatt az elmúlt évek során egy felmérés szerint több milliárd eurótól estek el azért, mert nem vették igénybe más uniós tagállamokban az olcsóbb árakat.