szerda, április 25, 2018
Text Size
Békéltető Cikkek Visszaéltek a fogyasztó adataival a neten, megúszta a kétszázezres követelést – segített a békéltető

A békéltető testületeket azért hozták létre, hogy ingyenes lehetőséget biztosítsanak a fogyasztóknak jogvitáik gyors megoldására. A rovatban megtalálják a testületek elérhetőségeit és a rájuk vonatkozó fontosabb tudnivalókat, friss információkat.

Interneten adta meg az adatait a fogyasztó, később visszaéltek azokkal és a nevében kötöttek szerződéseket csalók egy hírközlési céggel. Döbbenten szerzett tudomást a kétszázezres, felgyűlt tartozásról, amelyet tőle követeltek, pedig ahhoz semmi köze nem volt. A szolgáltató nem állt vele szóba, de később a békéltető testület előtt meg tudtak egyezni, a követelést pedig törölték.

Nem mindennapi eset történt meg a fogyasztóval, azonban ehhez hasonló helyzetbe bárki kerülhet. Interneten vásárolt egy online árverési oldalon, adataival viszont visszaéltek és a csalók a nevében különböző ügyleteket kötöttek meg később. Például mobiltelefont vásároltak, előfizetői szerződés jött létre így közte és a hírközlési szolgáltató között. Így esett, hogy később kétszázezer forintos felszólítást talált a postaládájában, hiszen az illetéktelen személyek a számlákat nem egyenlítették ki. Hiába reklamált, hogy a tartozás nem az övé és azt másnak kell szerinte megfizetni, panaszát elutasították. Egy kis idő elteltével viszont nem akarta annyiban hagyni a dolgot és békéltető testülethez fordult, remélte meg tud egyezni a céggel.

A békéltető eljárásban ugyanis a vállalkozások már kötelesek együttműködni a testülettel és lehetőség nyílik az ügy tisztázására, amiben az eljáró tanács is segít, ahogy abban szintén, hogy a felek megegyezzenek. És találjanak persze valamilyen kompromisszumos megoldást, amelyik mind a két félnek megfelel. Ezt hívjuk egyezségnek, amit sikerült is elérni az előbbi példában. Az eljárásban kiderült ugyanis, hogy a szolgáltató korábban a reklamáció után kérte a panaszost, csatoljon be egy olyan papírt, amely igazolja, hogy feljelentést tett a rendőrségen az adataival való visszaélés miatt. Azonban a fogyasztó ennek nem tett eleget, épp ennek volt az köszönhető, hogy továbbra is követelték tőle a pénzt.

A cég pedig egyezségi ajánlatot tett arra, hogy ha bemutatja a feljelentésről szóló dokumentumot, akkor törlik a tartozást. Az is tisztázódott ugyanis az eljárásban, hogy a fogyasztó a kért feljelentést ugyan megtette, de ennek másolatát már nem csatolta be a szolgáltatónak címzett levelében korábban és még csak nem is hivatkozott rá. Utólag persze mellékelte a papírt és ennek köszönhetően rendeződött a vita, a követeléstől elálltak. Azonban az, hogy az ügy megoldódott annak volt eredménye, hogy a cég megjelent a békéltető testület előtti személyes meghallgatáson és sor került a félreértések tisztázására. Ez a fogyasztóbarát üzletpolitika mellett persze annak is betudható, hogy már 2015. szeptember 11-től a vállalkozásoknak együtt kell működniük a békéltető testületekkel a vita megoldására irányuló eljárásban. Ha ugyanis ezt nem teszik, akkor súlyos pénzbüntetéssel kell számolniuk. Amennyiben pedig az adott békéltető testület szerinti megyében nincsen bejegyzett székhelye, telephelye a cégnek, még akkor is előzetesen meg kell azt küldeni, hajlandóak-e megegyezni a fogyasztóval az eljárásban.

A fentiek miatt még inkább érdemes már békéltető testülethez fordulnia a fogyasztónak, ha vitába keveredett a céggel és nem tudtak dűlőre jutni a vitában. Az ingyenes, gyors eljárásnak köszönhetően ugyanis nagy valószínűséggel nem kell bíróságra menni és enélkül is meg tudnak egymással egyezni.