csütörtök, április 26, 2018
Text Size
Békéltető Cikkek Oldja meg vállalkozással fennálló vitáját ingyen, gyorsan!

A békéltető testületeket azért hozták létre, hogy ingyenes lehetőséget biztosítsanak a fogyasztóknak jogvitáik gyors megoldására. A rovatban megtalálják a testületek elérhetőségeit és a rájuk vonatkozó fontosabb tudnivalókat, friss információkat.

Nem értett egyet a parkolási bírsággal a fogyasztó! A cég akkor is megbüntette, de a békéltetők előtt már visszavonta a büntetést. A telefonját sem javították meg? Békéltetőkkel ez is megoldódhat… Hogyan? Miért? Megfejtés itt…

Bárki kerülhet olyan helyzetbe a mindennapi vásárlások során, hogy vitája lesz egy kereskedővel. Ha ilyenkor falba ütközik a fogyasztó, akkor nem kell bíróságra vinni a dolgot, mert a békéltető testületek segítenek az ügyben, ingyen és gyorsan. Sőt a cég nem utasíthatja el az eljárást, ha pedig mégis megteszi, akkor kötelező fogyasztóvédelmi bírsággal kell számolnia. Mikro-, kis- és középvállalkozások esetében ez akár félmillió forintig terjedhet, a nagyobb árbevételű szolgáltatók pedig még nagyobb büntetéssel kénytelenek szembenézni.

2015. szeptember 11-et követően sokkalta szigorúbb büntetéssel számolhatnak a cégek, ha nem működnek együtt a békéltető testülettel, amikor az a vita megoldására törekszik. Kötelező ugyanis a vállalkozásoknak kifejteni álláspontjukat a fogyasztó vitás ügyét illetően, sőt később pedig a békéltető meghallgatáson kötelesek személyesen is részt venni. Bármelyiket sérti meg a fentiek közül a vállalkozás, úgy súlyos fogyasztóvédelmi bírsággal kell számolnia, hiszen azt kötelező kiszabni. Ez akkor igaz, ha a cégnek van székhelye, telephelye abban a megyében vagy a fővárosban, ahol a békéltető testület eljár. De ha esetleg nincsen ott bejegyezve, még akkor is írást kell arról küldenie előzetesen, hogy hajlandó-e egyezséget kötni.

Az, hogy a vitás felek találkoznak személyesen, jelentősen növeli a vita megoldásának esélyét - ezt mutatják a tapasztalatok. Számtalan példa bizonyítja ugyanis ezt. Többek között annak a fogyasztónak is az esete, aki a fővárosban parkolt, volt mozgássérült-igazolványa, de mégis büntetést kapott. Nem megfelelően helyezte el ugyanis a szélvédőn, így pedig nem lehetett megállapítani, tényleg jogos-e az ingyen parkolásra. Ráadásul az adott hónapban már egyszer kapott büntetést, így még csak nem is élhetett a havi egyszeri, utólagos bemutatás lehetőségével.

Kérése egyszerű volt: gyakoroljon a parkolási cég méltányosságot, hiszen mozgássérült igazolvánnyal ingyenesen parkolhatott volna. Ezt korábban a vállalkozás teljes mértékben elutasította. Nem így a békéltető testületi eljárásban, ott ugyanis már vállalta, hogy a fogyasztónak nem kell az emelt összegű bírságot, hanem csak az eredeti hatezer forintos pótdíjat befizetni, azt is csak részletekben.

De ugyanígy megoldódott annak a vásárlónak is az ügye, akinek a mobiltelefonja romlott el és készített óránként 300-400 fotót: ezzel teljesen lehetetlenné téve a használatát. A szerviz azt mondta neki, hogy ezzel nincsen semmi baj, hiszen ez a telefon sajátosságaiból adódik, hogy benyomódhat a fényképező gomb és a készülék zárolására nincs lehetőség. A fogyasztó persze ezzel nem értett egyet, a cég a békéltető testület előtt pedig már azt vállalta, hogy frissíti a szoftvert ingyen a készüléken (így biztosítva a képernyő lezárását), addig pedig egy cseremobilt is ad a fogyasztónak.

Mindezek annak voltak köszönhetőek, hogy a vitás felek, a vásárló és a cég elmondhatták egymásnak érveiket, közeledtek az álláspontok, a fogyasztó kérése teljesült, a vállalkozás is megtartotta ügyfele bizalmát, mindketten elégedetten távoztak a személyes meghallgatásról.

Vegyék igénybe a fogyasztók bátran a békéltetést, és használják ki azt a lehetőséget, hogy ha probléma van a céggel, akkor annak együtt kell működnie az ingyenes, gyors vitarendezésre irányuló eljárásban.