péntek, január 19, 2018
Text Size
Hatóság Cikkek A Magyar Nemzeti Bank, a fogyasztók pénzügyi jogait védő hatóság

A fogyasztóvédelmi hatóságok léphetnek fel szankciókkal a jogsértő vállalkozásokkal szemben. Az olvasók itt betekintést nyernek többek között a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének tevékenységébe.

A Magyar Nemzeti Bankról (MNB) már mindenki hallott, de többnyire a jegybanki funkciója miatt, holott nagyon fontos szereplője a pénzügyi fogyasztóvédelemnek. Ez a hatóság felügyeli a bankok, takarékszövetkezetek, a biztosítók, és valamennyi pénzügyi szolgáltatást nyújtó szervezet tevékenységét.


Rendeletalkotási jogkörében közvetlenül határozhat meg kötelezettséget a pénzintézetek számára, amivel nagyon hatékonyan, és a legszakmaibb szinten tudja alakítani a pénzügyek jogi környezetét. Ezáltal nem csak megfigyeli, de orientálja is a pénzügyi szolgáltatások piacát.

Az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja szerkeszti és adja ki a bankokban megtalálható Pénzügyi Navigátor Füzeteket, melyek csaknem minden élethelyzetben szakszerű és pontos tanácsokkal látják el a tudatos döntést hozni kívánó fogyasztókat. Széles spektrumukra jellemző, hogy megtaláljuk a témák között a diákhitelt és az árubemutatókat is, de valamennyi fogyasztó számára hasznosnak bizonyulhatnak az eladósodás veszélyeiről, a különböző bankkártyák közötti különbségekről, a hitelfelvétel menetéről és kockázatairól szóló tájékoztatások. Ugyanezek a kiadványok videó formában is elérhetőek a honlapon.


Rendszeresen frissített, www.felugyelet.mnb.hu alatti honlapjukon a fogyasztók megtalálhatják a legfrissebb híreket az éppen aktuálisan nagyobb csoportokat érintő és érdeklő pénzügyi eseményekről, így a brókercégek kapcsán indult eljárás fejleményeiről, és a szükséges lépésekről is, amelyet a fogyasztóknak meg kell tenniük annak érdekében, hogy ezekben az esetekben is a lehető legkisebb káruk keletkezzen.

A fogyasztók közvetlenül is fordulhatnak kérelemmel az MNB-hez, jogszabálysértés esetén, vagyis hogyha a pénzügyi szolgáltató valamely jogszabályi kötelezettségét nem teljesíti. Feltétele az eljárásnak, hogy a fogyasztó megkísérelje rendezni a jogvitát a szolgáltatóval, mielőtt az MNB-hez fordul.

Ilyen jogszabálysértésnek minősül az az eset például, ha a fogyasztó nem kapott éves elszámolást, előzetes tájékoztatást a kamatemelésről, tájékoztatást a KHR-ről, törlesztési táblázatot, tájékoztatást a biztosítási szerződés létrejöttéről, díjfizetési felszólítást vagy törlésértesítőt, vagy pedig megtévesztő tájékoztatást kapott. Szintén az MNB jár el abban az esetben, ha a pénzügyi szolgáltató a fogyasztó által benyújtott panaszra az előírt 30 napos határidőben nem válaszol, a válasza nem teljeskörű, nem részletes, vagy egyáltalán nem válaszol, illetve a válaszból valamely egyéb jogszabálysértésre lehet következtetni. Az eljárási határidő három hónap, melynek eredménye a szolgáltató kötelezése a jogszabályoknak megfelelő eljárásra és bírság kiszabására is sor kerülhet a szolgáltatóval szemben.