kedd, augusztus 14, 2018
Text Size
Világ Cikkek Digitális egységes javaslatcsomag: egységes szabályok, szigorúbb fogyasztóvédelmi előírások

Tekintettel arra, hogy a fogyasztóvédelemnek jelentős Európai Uniós háttere és nemzetközi vetülete van, itt szerepeltetjük azokat a nemzetközi híreket, melyek hazánk fogyasztóit is érintik.

Az Európai Bizottság 2015. december 9-én két különböző javaslatot is előterjesztett, amelyeknek köszönhetően a későbbi elfogadás esetén a fogyasztók az egész Európai Unió területén belül egységes és még szigorúbb védelmet élvezhetnek online vásárlásnál. Emellett egyszerűsödni fog a webáruházak működtetése is, amellyel a kis- és középvállalkozások spórolnak meg jelentős összegeket.


Az internetes vásárlás egyre inkább teret nyer Európában, ezt jól szemlélteti az a videó, amelyet az Európai Bizottság tett közzé és az online vásárlásokat népszerűsíti:

https://www.youtube.com/watch?v=egZBxQPct3I&feature=youtu.be&app=desktop

A fent említett javaslatokkal az Európai Bizottság célja az, hogy javítsa mind a digitális tartalomszolgáltatásra irányadó fogyasztóvédelmi előírásokat, és erősítse a fogyasztók védelmét az árucikkek online értékesítése esetén is. Mivel pedig a jelenlegi eltérő tagállami gyakorlatok és szabályok ugyancsak az elektronikus kereskedelem akadályát jelentik, egységes követelményeknek kell majd a webáruházaknak is megfelelniük, így pedig jelentős költségeket tudnak megspórolni azzal, hogy ha egy másik tagállam piacára kívánnak belépni és ott értékesíteni, akkor nem találnak eltérő szabályokkal.

Milyen főbb változásokat hoz a javaslatcsomag?

1. A későbbi életbe lépés esetén könnyebb dolguk lesz a fogyasztóknak akkor, ha az interneten rendelt termék hibásodik meg. Jelenleg, ha hat hónapnál több idő telt el az átvételt követően és a termék meghibásodik, akkor nekik kell bizonyítaniuk azt, hogy az már eleve hibás volt.

Azonban az új szabályok szerint a két éves időszak alatt végig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a terméket hibátlanul adta át.

2. A digitális adattartalmak esetében, így például egy számítógépes játék letöltésénél ha valamilyen problémával szembesül a fogyasztó, akkor ma csak a későbbi letöltendő szoftverek esetében kaphat kárpótlást, amennyiben az eredeti programmal valamilyen gond volt. Az irányelv-javaslat értelmében viszont később a fogyasztó kérheti majd ilyen esetben is a problémák kijavítását, ha pedig erre nincs mód vagy nem megfelelően hajtják ezt végre, úgy árengedményt kaphat vagy pedig a szerződést felmondhatja, ekkor pedig visszajár számára a teljes vételár.

3. Végül, de nem utolsósorban a Bizottság tervei szerint a későbbi szabályok érvénybe lépésének köszönhetően a cégeknek mindenhol ugyanolyan szerződéses szabályoknak kell majd megfelelniük online értékesítés esetében. Ezzel is csökken a széttagoltság és az egységes előírásoknak köszönhetően könnyebben tudnak és sokkal olcsóbban más tagállam fogyasztói számára is megrendeléseket teljesíteni.

Forrás: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6264_hu.htm