kedd, január 23, 2018
Text Size
Világ Cikkek Fogyasztói piacok eredménytáblája 2014 – összességében nőtt a bizalom a fogyasztói piacokon

Tekintettel arra, hogy a fogyasztóvédelemnek jelentős Európai Uniós háttere és nemzetközi vetülete van, itt szerepeltetjük azokat a nemzetközi híreket, melyek hazánk fogyasztóit is érintik.

Az Európai Bizottság nemrég közzétette a Fogyasztói Piacok 2014. évi Eredménytábláját, amelynek eredményei alapján a fogyasztói piacokon összességében a teljesítmény és a bizalom javulása figyelhető meg. Az ajánlatok összehasonlíthatósága, a vállalkozásokba vetett bizalom, a tipikus problémák és panasztételi lehetőség, valamint a fogyasztói elégedettség szempontjai szerint elkészített felmérés alapján a pénzügyi szolgáltatások szektora számít a sereghajtónak, ezen belül is a befektetési termékek és a jelzálogok piaca. 

A fogyasztói piacok eredménytáblája mindazon felmérés eredményei alapján kerül évente elkészítésre, amelynek során az Európai Bizottság ötvenkét fogyasztói piac teljesítményének alakulását kíséri figyelemmel a használtautó-piactól az idegenforgalmi szálláshelyek piacáig bezárólag. A piacokat a fogyasztók osztályozzák az egész Európai Unióra kiterjedő felmérés keretében, a következő négy ismérv alapján: az ajánlatok összehasonlíthatósága, a vállalkozásokba vetett bizalom, problémák és panasztételi lehetőségek, valamint a fogyasztói elégedettség.

Az eredménytábla megállapításait figyelembe véve kijelenthető, hogy a termékek piacán számottevően jobb a helyzet, mint a szolgáltatások esetében, habár lassan, de folyamatosan szűkül a különbség a kettő között. Jellemző adat, hogy az ismertetett négy ismérv szerinti összesítés alapján a pénzügyi szolgáltatások szektora a sereghajtó, azon belül is a befektetési termékek és a jelzálogok piaca áll a legrosszabbul, messze elmaradva a szolgáltatási szektor átlagától. Épp ezért az Európai Unió a fogyasztóvédelmi politikája keretében jelenleg is arra törekszik, hogy a pénzügyi szolgáltatások a lehető legnagyobb mértékben a fogyasztók hasznára váljanak.

A távközlési piacok teljesítménye ugyancsak átlag alatti, különösen a megbízhatóság, a szolgáltatói választék és a fogyasztói elégedettség általános szintjét nézve, továbbá ezeken a piacokon merül fel a legtöbb probléma és panasz a fogyasztók részéről. Másfelől viszont a szolgáltatások összehasonlíthatóságát és a szolgáltató-váltás lehetőségének igénybevételét illetően a távközlési piaci szegmens átlag feletti teljesítményt nyújt.

A közműszolgáltatásokat, különösen a villamosáram- és gázellátást szintén átlag alattinak értékelték a fogyasztók. Az utóbbi időben tapasztalt javulás ellenére tehát a közüzemi szolgáltatások piacai továbbra is gyengén teljesítenek az ajánlatok összehasonlíthatósága, a szolgáltatói választék, valamint a szolgáltatóváltás könnyűsége és gyakorisága kapcsán. Az Európai Bizottság ennek folytán a fő érdekelt felekkel együtt azon munkálkodik, hogy javuljon az energiaszolgáltatások és -díjszabások áttekinthetősége, a fogyasztók rendelkezésére álljanak saját fogyasztási adataik, és könnyebb legyen a szolgáltatóváltás folyamata.

Az eredménytábla megállapításai alapján az Európai Bizottság két részletes piaci tanulmányt fog elkészíttetni: az egyik a villamos áram kiskereskedelmi piacát fogja górcső alá venni, a másik pedig a fogyasztói magatartásra összpontosít majd, hogy feltárja, miként lehet egyszerűbbé és világosabbá tenni a szolgáltatások igénybevételét szabályozó szerződéses feltételeket a fogyasztók számára

Forrás: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-756_hu.htm