vasárnap, április 22, 2018
Text Size
Világ Cikkek Légi közlekedés: az EU nagyobb teret enged a repülőgépeken az elektronikus eszközök használatának

Tekintettel arra, hogy a fogyasztóvédelemnek jelentős Európai Uniós háttere és nemzetközi vetülete van, itt szerepeltetjük azokat a nemzetközi híreket, melyek hazánk fogyasztóit is érintik.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) nemrég módosította a hordozható elektronikus eszközök (angol elnevezésük alapján: „PED”-ek) – többek között az okostelefonok, táblagépek és e-könyvolvasók – fedélzeti használatáról szóló iránymutatását. Az iránymutatás szerint a szóban forgó eszközöket „repülés” (jelátvitel nélküli) üzemmódban az utazás teljes időtartama alatt (a gurulást, a felszállást és a leszállást is beleértve) biztonsági kockázat nélkül bekapcsolva lehet tartani.

Emellett Siim Kallas, az Európai Unió közlekedéspolitikai biztosa felkérte az EASA-t, hogy gyorsítsák fel a jelátviteli üzemmódban működtetett elektronikus eszközök fedélzeti használatának biztonsági felülvizsgálatát is, hogy várhatóan 2014 elején új iránymutatást lehessen közzétenni.

„Mindannyian szeretnénk az utazás alatt is bekapcsolva tartani készülékeinket, de a fő szempont mindenekelőtt a biztonság. Az általam kért felülvizsgálat elvei egyértelműek: ha az említett használat nem biztonságos, akkor nem lehet megengedni, ha igen, akkor a szabályszerű használatnak nincs akadálya. A mai napon megtettük az első lépést az elektronikus eszközök repülőgépen való használatára vonatkozó szabályok biztonságos kibővítése felé, hogy a szóban forgó használat guruláskor, felszálláskor és leszálláskor is lehetővé váljon. A következőkben azt szeretnénk megvizsgálni, hogyan lehet a fedélzeten tartózkodva a hálózathoz csatlakozni. A vizsgálatra időt kell hagyni és bizonyított tényeken kell alapulnia. Várakozásaink szerint a jövő évben megjelenhet az uniós légi fuvarozók fedélzetén alkalmazott jelátviteli eszközök használatára vonatkozó új uniós iránymutatás.”

Az új iránymutatás

A ma közzétett legfrissebb biztonsági iránymutatás a jelátvitel nélküli – „repülés” – üzemmódban működtetett PED-ekre vonatkozik. Most először nyílik lehetőség arra, hogy az utasok a személyes használatú elektronikus eszközöket „repülés” üzemmódban az utazás teljes időtartama alatt, a beszállástól a kiszállás pillanatáig („gate to gate”) használják.

Eddig guruláskor, felszálláskor és landoláskor minden személyes használatú elektronikus eszközt teljesen ki kellett kapcsolni.

A következő lépés – Bluetooth, wi-fi, mobiltelefonok

Siim Kallas, az Európai Unió közlekedéspolitikai biztosa felkérte az EASA-t, hogy gyorsítsák fel a jelátviteli eszközök biztonságos fedélzeti használatának felülvizsgálatát, hogy az elkövetkező hónapokban új iránymutatást lehessen közzétenni.

Jelenleg a légitársaságok általában nem engedélyezik a mobilhálózati vagy wi-fi kapcsolatot a repülőgép ajtajainak bezáródásától kezdve az utashídig való megérkezésig, illetve az ajtók kinyitásáig.

A hálózathoz való csatlakozásra egyelőre csak a kifejezetten erre a célra szolgáló rendszerrel ellátott légi járműveken (és csak utazómagasságban) van lehetőség. Ilyenkor az utas nem a földi hálózathoz, hanem a biztonsági szempontból hitelesített fedélzeti rendszerhez csatlakozik. Jelenleg csak kevés ilyen felszereltségű légi jármű van, de számuk az elkövetkező években várhatóan növekedni fog. A említett szolgáltatás nyújtásához szükséges berendezéssel ellátott légi járművek tekintetében a Bizottság nemrég hozott távközlési határozatai lehetővé teszik a 3G- és 4G-kapcsolat kiépítését és ezáltal a jelátviteli eszközök jobb összeköttetését.

Mit is jelent mindez a következő repülőutam szempontjából?

Most az egyes légitársaságokon van a sor, hogy naprakésszé tegyék működési szabályaikat. Várhatóan többen is így tesznek majd a következő hetekben. Mindenesetre utasként mindig be kell tartania a repülőgép személyzete által közölt biztonsági előírásokat. Elektronikus eszközeit tehát csak abban az esetben használhatja, ha erre a személyzet engedélyt adott. A személyzet továbbra is a figyelmét fogja kérni a biztonsági berendezések ismertetésekor, és megkérheti arra, hogy a felszállás és a leszállás alatt helyezze biztonságba a súlyosabb tárgyakat.

Forrás: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1218_hu.htm