kedd, augusztus 14, 2018
Text Size
Teszt Cikkek A garancia és az élettartam összefüggései

A tesztek segítségével a fogyasztók vásárlói magatartását szeretnénk tudatosabbá tenni. A tesztek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság laborjaiban készülnek, azok eredményével a fogyasztók képet kapnak a tesztelt termékek biztonságáról, fő jellemzőiről.

altÖsszeesküvés-elmélet, vagy tényleg használhatatlanok lesznek a háztartási gépek nem sokkal a garancia letelte után? Egy felmérés szerint csaknem minden második eszközzel volt gond. Javítani nehézkes és sok esetben drága is. Megmutatjuk, mik romlottak el leggyakrabban.

Szerelők és fogyasztóvédő oldalak tanúsága szerint szinte minden műszaki eszköz tartalmaz egy olyan alkatrészt vagy beállítást, amely jelentősen lerövidítheti az adott berendezés élettartamát - derül ki a Genertel felméréséből.

 A túl korán, de már a garanciális idő lejártát követően jelentkező meghibásodást okozhatja például egy túlmelegedő, rossz helyen elhelyezett kondenzátor, egy silány anyagból készült kapcsoló – a lehetőségek palettája szinte végtelen. Az eredmény sokszor az, hogy a drága vagy néhány év múlva már elérhetetlen pótalkatrész miatt a tulajdonos kénytelen lesz új terméket vásárolni.

A felmérés készítői szerint a fogyasztó a következő vásárláskor is ugyanolyan kiszolgáltatott marad: szakemberek szerint a legnagyobb márkák termékeinek megvásárlása sem feltétlenül jelent garanciát a tartósságra.

A Genertel által megkérdezett háztartások 46 százalékában már előfordult, hogy valamelyik elektromos készülék a garancia lejárta után röviddel hibásodott meg. Az ilyen tapasztalatokkal rendelkezők leggyakrabban, 37 százalékban a mosógépet jelölték meg, 27 százalékban a tévé, 16 százalékban a hűtőgép bírta túl rövid ideig, de - a készítők szerint - az is érdekes, hogy a ritkább, csupán minden harmadik háztartásban előforduló mosogatógépet is 14 százalékban említették.

A röviddel a garancia lejárta után meghibásodott készülékek 17 százalékát a tulajdonosok nem javíttatták meg, elsősorban arra hivatkozva, hogy nem érte volna meg sem a befektetett összeg, sem az utánajárás.

A válaszadók kétharmada megjavíttatta az elromlott berendezést. Kiderült, hogy 39 százalékuk legalább ötezer forintot fizetett a szerelésért. Mindez nem kevés összeg, főként, ha figyelembe vesszük, hogy 43 százaléknyian további kiszállási díjat is fizettek a szerelőnek. Viszont voltak olyanok is - minden negyedik válaszadó -, akik olcsón megúszták, mert kevesebb, mint 5 ezer forintot fizettek a szerelésért.


Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója szerint egyre több biztosító kínál olyan megoldást, amelyben a lakásbiztosítást ki lehet terjeszteni a háztartási eszközökre. Ezek a kiegészítések általában néhány száz forintba kerülnek havonta, és akár a gépek hétéves koráig is nyújthat garanciát.

A feltételek között azonban lényeges eltérések lehetnek, ezért kötés előtt főként a fedezetbe bevont eszközök körére, a maximális élettartamra, illetve a térítési maximumra vonatkozó feltételeket célszerű áttekinteni - hangsúlyozta a vezérigazgató.

FORRÁS.PRIVÁTBANKÁR.HU