szerda, október 24, 2018
Text Size
Teszt Cikkek Mennyi van a csomagban?

A tesztek segítségével a fogyasztók vásárlói magatartását szeretnénk tudatosabbá tenni. A tesztek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság laborjaiban készülnek, azok eredményével a fogyasztók képet kapnak a tesztelt termékek biztonságáról, fő jellemzőiről.

altA „százas” papír zsebkendő manapság már csak „kilencvenes”, a cigarettásdobozban az évtizedeken át megszokott 20 helyett csak 19 szál rejlik, a korábban kétdecis tejfölös pohárból eltűnt fél deci. A toalettpapír kartongurigájának átmérője megnőtt ugyan, csakhogy emiatt kevesebb lapot tekernek rá, mert a tekercs átmérője nem nőtt.

A fogyasztók megtévesztéséről, vagyis tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról csak abban az esetben beszélhetünk, ha az egyébként szokásos mennyiségnél kevesebb mennyiségű termék kerül elhelyezésre a csomagolásban és arról a termék csomagolásán nem tájékoztatják a vásárlókat.

A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el. Amennyiben a valóságnak megfelelő tájékoztatás a terméken elhelyezésre kerül, úgy megtévesztésről ezáltal nem beszélhetünk.

A példaként említett kereskedelmi gyakorlat inkább üzletpolitikának vagy marketingfogásnak, esetlegesen burkolt áremelésnek tekinthető, melynek minősítése nem tartozik a hatóság feladatkörébe. Vitathatatlan azonban, hogy a pénzügyi válság kialakulása óta a gyártók előszeretettek használják ezen gyakorlatot annak érdekében, hogy ne kelljen árat emelniük, a valóságban azonban a fogyasztó számára egyértelmű áremelés következik be, ha a megszokott mennyiség vásárlását vesszük alapul.

A reklámokból sokszor megtudhatjuk, hogy új termék került a piacra, új márkanév, vagy akár új íz egy már meglévő termékkategóriában, de arról biztosan nem értesülhetünk más módon, hogy a termék megszokott mennyisége csökkent, mint saját megtapasztalás útján. Ezért is követ el mindent a fogyasztóvédelmi hatóság annak érdekében, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy tudatosan, körültekintően vásároljanak, hiszen nem állhat minden vevő mögött egy fogyasztóvédelmi szakember.

A termékek közötti választás során az egységárnak döntő szerepe van, mert azonos vagy hasonló tulajdonságokkal rendelkező termékek esetén az eltérő kiszerelési mennyiségtől függetlenül nyújt támpontot a fogyasztóknak a termékek árainak összehasonlításához.

Példaként említve: lehet, hogy ugyanazon a 200 forintos áron értékesítik a 100 darabos, valamint a 90 darabos papírzsebkendőt, azonban míg előzőnek a darabára, vagyis az egységára 2 forint, addig az utóbbinak 2,22 forint. Az egységárra vonatkozó információkat, mint már említettük, megtalálhatjuk a termék árcímkéjén, így akár számolás nélkül is látható a két termék darabára közötti különbség.

Annak érdekében, hogy a tisztelt vásárlók ne hozzanak akár vagyoni érdekeiket is hátrányosan befolyásoló döntéseket, javasoljuk, hogy ne megszokásból, rutinszerűen vásároljanak, hanem szánjanak egy kis időt a termék csomagolásán található információk áttekintésére, valamint figyeljék a jogszabály által kötelezően feltüntetendő egységárakat, melyek általában a termékek árcímkéjén találhatók.

forrás.mno