szerda, október 24, 2018
Text Size
Otthon Cikkek Élelmiszert a netről?

Barkácsolás, szomszédjaink akár minket is érintő közüzemi tartozásai, lakberendezés – itt található minden olyan, otthonunkkal kapcsolatos cikk, mely hasznos, praktikus tanácsokkal látja el a fogyasztókat.

Egyharmaddal, 8 százalékra nőtt két év alatt Magyarországon az olyan fogyasztók aránya, akik élelmiszert és italt online terveznek vásárolni a következő félév során.

Ennél jóval többen, a megkérdezett magyarok 46 százaléka tájékozódott a megkérdezés előtti hónapban élelmiszer vásárlása előtt interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről. Többek között ezt állapítja meg meg 56 országban, köztük Magyarországon az a globális felmérés, amelyet idén és tavalyelőtt végzett a Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, ismereteket szolgáltató globális vállalat.

A felmérés az internet hatását vizsgálta a fogyasztók élelmiszervásárlási döntéseire. Világszerte a válaszadók átlag 85 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást olyan eszközök segítségével, amelyekkel elérhetik az internetet. Ez az arány három százalékponttal magasabb, mint a 2010. évi felmérésnél. Élelmiszert és italt online beszerezni szándékozók aránya negyvennégy százalékkal emelkedett, 26 százalékra.

A felmért ötvenhat ország átlagában a tervezett online vásárlás legnépszerűbb termékcsoportjai között a ruházati cikk került az élre, és 37 százalékos mutatóval megelőzte a könyvet/újságot (33). Utánuk utazással kapcsolatos menetjegy és szállodafoglalás következik, valamint belépőjegy szórakoztató rendezvényre (30-30).

További sorrend: számítógépes és játékszoftver (29); mobil telefon vagy alkatrész (26); bőrápoló szer és kozmetikum, illetve számítógépes és játék hardver (25-25); videó és zene - CD, VCD, DVD – (23) stb.

„Amikor a fogyasztók online vásárlást terveznek, legnagyobb részük tartós fogyasztási cikket vagy szolgáltatást tart szem előtt. Jelenleg azonban érzékelhetően növekszik az internet befolyása a napi fogyasztási cikkek beszerzésére” – állapítja meg John Burbank, a Nielsen stratégiai elnöke. „Ennek következtében egyre fontosabb megismerni azokat a fogyasztókat, akik használni kívánják a digitális eszközöket élelmiszer, ital, háztartási vegyiáru és kozmetikum megvételénél. Számukra a piaci szereplők fokozhatják a vásárlás élményét internet révén is.”

Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. Hazánkban az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és újság, amelynél az online beszerzést tervezők aránya 40 százalékról 20-ra csökkent, kétéves összehasonlításban.

Amíg utazással kapcsolatos szolgáltatásokat, repülőjegytől szállodafoglalásig tavalyelőtt a megkérdezettek 15 százaléka szándékozott igénybe venni, addig legutóbb 14 százalék.

Szintén csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, kiegészítőkkel, cipővel és ékszerrel együtt (2012-ben a felmérésben részt vettek 12 százaléka), mobiltelefon vagy tartozékok beszerzésénél (12), szórakoztató rendezvényekre szóló jegyek vételénél (11) és számítógép vásárlásánál (10). A többi termékcsoportot vagy szolgáltatást 10 százaléknál kevesebben említették. Így például az élelmiszert és italt 8, bőrápoló szert és kozmetikumot 4 százalék.                                                                           

„Az online vásárlás megfelel a fogyasztók olyan kulcsfontosságú elvárásainak, mint a kényelem, érték és választék” – mutat rá John Burbank. „Igaz, az e-kereskedelem sikerét a napi fogyasztási cikkeknél jelentősen befolyásolják a különböző kategóriák sajátosságai. Egyes termékcsoportoknál a fogyasztók jobban kihasználják a többcsatornás beszerzés lehetőségeit, míg általában az online vásárlás inkább kiegészíti a hagyományos, malterral, téglából épült boltokra támaszkodó hagyományos kiskereskedelmet.

A Nielsen felmérése megállapította, hogy amíg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott a megkérdezés előtti hónapban élelmiszer vásárlása előtt interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről, addig Magyarországon 46 százalék. Láncok szórólapjait olvasta a magyar válaszadók 27, valamely termékről tájékozódott 24, árakat hasonlított össze 20 százaléka, a felmérést megelőző hónap során. További 18 százalék vásárolt valamilyen árucikket, 13 kupont keresett, 7 pedig egy termékkategóriával kapcsolatban gyártók weboldalát böngészte.

Élelmiszer vásárlása előtt általában tájékozódik a neten a magyar válaszadók közül naponta 33, hetenként 40 százalék, havonta pedig a többiek. Gyakoriság szempontjából azok következnek, akik kupont keresnek: naponta 25, hetenként pedig 52 százalékuk. Egy-egy termékről tájékozódik online naponként 20, hetente 39 százalék. Árakat hasonlít össze az interneten az érintettek 12 százaléka naponta, hetenként pedig 44 százaléka.

„A mai világban a fogyasztók márkaértékelését mind nagyobb mértékben befolyásolja a közösségi média és mások véleménye mellett többféle forrásból származó különböző értékelés. Ezekre gyártói oldalon rendkívül fontos a hiteles reagálás, ahogyan a márka támogatása is” – hangsúlyozza a Nielsen stratégiai elnöke, John Burbank. „A piaci szereplőknek célszerű a fogyasztókat visszajelzésre bíztatniuk, számukra speciális tapasztalatokat biztosítani, hogy növekedjen elkötelezettségük a márka iránt, amellyel kétirányú kapcsolat épüljön ki.”

forrás.élelmiszeronline